“De kwaliteitsstudie van de JD Power is de referentie op vlak van de kwaliteit van nieuwe wagens, en jaar na jaar houden de constructeurs steeds meer rekening met de feedback van de consumenten om positieve wijzigingen door te voeren”, verklaart Dave Sargent, vice-president autokwaliteit bij JD Power. “Het grotere probleemniveau dat we in de studie van dit jaar constateren betekent niet dat de kwaliteit van de voertuigen erop achteruit gaat. Dit is eerder het gevolg van een aangepast onderzoek waarin bijkomende vragen werden gesteld die de eigenaars toelaten problemen aan te halen die ze tegenkwamen.”
Eigenlijk buiten klassement
Tesla werd voor het eerst geprofileerd door JD Power en kreeg een initiële kwaliteitsscore van 250 aangehaalde problemen per 100 wagens tijdens de eerste 3 maanden na hun levering, waarmee het merk als allerlaatste eindigt in het onderzoek van het Amerikaanse instituut. Toch werd de constructeur niet officieel geklasseerd tussen de andere merken in de studie, omdat hij niet voldoet aan de klasseringscriteria. “In tegenstelling tot de andere fabrikanten gaf Tesla ons geen toestemming om zijn eigenaars te ondervragen in 15 staten waar dat nodig was”, verduidelijkt Doug Betts, president van de auto-afdeling bij JD Power. “Toch wisten we een voldoende grote steekproef te nemen bij de eigenaars in 35 andere staten en daarop konden we onze score voor Tesla berekenen.”
Reken maar dat deze resultaten een reactie zullen uitlokken van Elon Musk, de uiterst charismatische baas van het merk…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be