Voorlopig is er voor na de Brexit nog geen handelsovereenkomst tussen Groot-Brittannië en België gesloten. De BEHVA (Belgian Historic Vehicle Association) heeft nagedacht over de beperkingen die de toekomstige situatie met zich mee zal brengen, vooral in het geval van oldtimers die nog geregistreerd staan met de originele Britse kentekenplaten, maar die al eigendom zijn van een Belgische liefhebber.
Volgens de BEHVA blijft de Belgische eigenaar van een klassieke auto met Britse nummerplaten dit eigendom behouden als hij nog een geldig aankoopbewijs heeft en ook de betaling heeft gedaan. Wie zo’n voertuig na Brexit in België wil inschrijven, zal echter dezelfde procedure moeten volgen als voor de import van een voertuig uit een niet-EU-land.
Hoe?
Het voertuig moet eerst worden aangegeven bij de Belgische douane. Er moet een invoeraangifte worden ingediend en er zullen invoerrechten (10%) en BTW bij de invoer (21%) verschuldigd zijn. Daarnaast moet een E705-vignet worden aangevraagd. Als basisdocumenten dient de eigenaar het aankoopbewijs, eventuele andere handelsdocumenten en het originele buitenlandse kentekenbewijs voor te leggen. Onder voorwaarden kan een verlaagd douanetarief (6%) en een BTW-tarief van 0% van toepassing zijn, aldus de BEHVA. Vervolgens moet de auto een technische keuring ondergaan.
Advertentie – lees hieronder verder
En vervolgens?
Als alle bovengenoemde stappen achter de rug zijn, kan de auto worden ingeschreven bij de DIV. Hiervoor moet het roze formulier dat bij de technische controle wordt verkregen, een geldig keuringsbewijs, het originele inschrijvingsbewijs, het douaneformulier E705, een kopie van het aankoopbewijs en het bewijs van verzekering worden voorgelegd (een sticker die op het roze formulier wordt geplakt).
Snel zijn!
Deze toch wel redelijk omslachtige procedure kan voorlopig nog worden vermeden. Haast je dus maar…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be