Oldtimers

Deze GT is totaal onbekend en onterecht

Hoedje af als je al van het automerk ATS hebt gehoord. Nochtans is het vreemd dat deze kleine constructeur (met ex-Ferrari ingenieurs aan het hoofd!) niet bij meer mensen een belletje doet rinkelen. Hun magnifieke 2500 GT was namelijk de eerste Italiaanse schone met een V8-middenmotor…

Joris Bosseloo Joris Bosseloo | Gepubliceerd op 12 feb. 2019 | Leestijd: 1 min

Dat middenmotorconcept was net de hele reden waarom ingenieurs Carlo Chiti en Giotto Bizzarrini hun ontslag hadden ingediend bij Enzo Ferrari. Laatstgenoemde was namelijk van mening dat “een paard de kar trekt en niet duwt”, wat natuurlijk nergens op slaat.

Dus zagen de jongens van ATS op het Autosalon van Genève in 1963 hun kans schoon om een eigen sportwagen met een zeer elegant koetswerk voor te stellen, mét de motor achter de zetels welteverstaan. Dat was een 2,5-liter V8 die 220 pk produceerde. De ATS 2500 GT had ook een dubbele driehoeksophanging voor en achter en was uitgerust met schijfremmen rondom.

Advertentie – lees hieronder verder

Ondanks zijn knappe looks en bijzondere architectuur werd de ATS 2500 GT absoluut geen succes: er werden maar 12 exemplaren gebouwd. De ontwikkeling van een 300 pk S-versie heeft zelfs geen soelaas kunnen brengen. Een van de redenen zou het snelle vertrek van enkele topmensen geweest zijn, een andere de parallelle ontwikkeling van een Formule 1-wagen waardoor er te veel hooi op het vork werd genomen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon