De Waalse regering heeft een belastinghervorming voor de automobielsector goedgekeurd. Deze voorziet in verschillende maatregelen, met name voor bedrijfsvoertuigen, maar ook voor oldtimers van 30 jaar of ouder. De nieuwe regels treden zonder terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2022.
Meer beperkingen
Zoals verwacht, wordt de regering strenger voor de meer vervuilende voertuigen, die vanzelfsprekend oldtimers zijn. Dat zulke wagens veel minder worden gebruikt dan moderne vierwielers, mag blijkbaar geen excuus wezen. Nochtans leggen klassieke auto’s in België volgens een recent onderzoek gemiddeld amper 1.160 km per jaar af.
O-plaat wordt een must
Tot nu toe profiteren auto’s ouder dan 30 jaar die in Wallonië zijn ingeschreven van interessante belastingvoordelen, zoals een minimum forfaitaire verkeersbelasting van 38,64 euro. Vanaf 1 januari 2022 geldt deze vrijstelling alleen voor auto’s ouder dan 30 jaar met een O-nummerplaat, die bijgevolg niet (meer) mogen worden gebruikt voor beroepsdoeleinden, woon-werkverkeer of tripjes van en naar school.
Advertentie – lees hieronder verder
Oude wagens waar geen O-plaat op prijkt, zullen op dezelfde wijze worden belast als jongere voertuigen, met name op basis van het fiscaal vermogen (motorvermogen/kW). Bovendien zal voor nieuwe inschrijvingen de CO2-ecotaks worden toegepast en, indien deze onbekend is, worden vastgesteld op een forfaitair bedrag van 600 euro (voor het equivalent van 205 g/km voor een benzineauto en 196 g/km voor een diesel).
Deze nieuwe regels zullen zware gevolgen hebben voor de krachtigste auto’s zonder O-plaat (die bijv. voor reclamedoeleinden worden gebruikt). Zo zal men in het zuiden van België jaarlijks maar liefst 1.650 euro moeten betalen voor een Porsche 964 die na 31 december 2021 ‘normaal’ wordt ingeschreven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be