In 2015 ging het hek helemaal van de dam. Op slechts een paar maanden tijd zagen sommige oude auto’s hun waarde exploderen tot soms belachelijke hoogtes. Een Ferrari Testarossa, bijvoorbeeld, was 50.000 euro waard in 2010 en het dubbele in 2015. Een Porsche 911 uit het klassieke tijdperk (1963 – 1974) was in het midden van de jaren 2000 ongeveer 30.000 euro waard en tien jaar later minstens drie keer zoveel. Zelfs van minder bekende goden zoals een Lamborghini Espada is de waarde in dezelfde periode gestegen van 50.000 euro naar bijna 200.000 euro. De vraag is hoe dat komt en wat er in de toekomst zal gebeuren.
Niet de eerste keer
Eind jaren tachtig stierf Enzo Ferrari en vormde zich een rode luchtbel: de prijs van wagens met het steigerende paard op de motorkap schoot omhoog… om twee jaar later weer in te storten. Daarna stegen de prijzen terug, met onlangs weer een piek.
Vanwaar deze hernieuwde belangstelling?
Verschillende factoren kunnen dit fenomeen verklaren: de lage rentevoeten, de media-aandacht voor het milieu, de toename van evenementen over het onderwerp… Om nog maar te zwijgen van het sneeuwbaleffect.
Advertentie – lees hieronder verder
En op de lange termijn?
Deze prijsstijging blijft niet duren. Al gaan klassiekers ook niet drastisch in waarde dalen zoals 30 jaar geleden is gebeurd. Er bestaan natuurlijk uitzonderingen die extra populair blijven, zoal de Porsche 911 2.7 Carrera RS en de Ferrari’s Testarossa en 250 GT/E, al lijkt het erop dat de oldtimermarkt zich stabiliseert: een bewijs dat ze niet langer in handen is van speculanten maar van liefhebbers. Let wel, we zitten nog een beetje tussen twee fases: het is te laat om te verkopen en misschien nog iets te vroeg om te kopen…
Aantrekkingskracht
Aangezien we steeds sneller met een nieuwe wagen rondrijden, wordt de aantrekkingskracht van het “authentieke” autorijden groter, zonder allerhande “filters” die controle wegnemen. De vraag rest of de jongere generatie interesse zal (blijven) hebben in rijdend erfgoed.
En wat met de “bedreigingen” voor het milieu?
Met alle maatregelen die de verschillende overheden hebben genomen om het gebruik van de meest vervuilende voertuigen te beperken, lijkt de toekomst van oudere auto’s meer dan ooit onzeker. Of niet? Wij denken dat eigenaars er wel nog mee zullen mogen rondrijden, maar dan een maximaal aantal kilometers per jaar. Niet dat dit een groot probleem mag vormen, aangezien oldtimers volgens een recente studie van FBVA gemiddeld maar 1.500 km per jaar afleggen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be