De handelaar waar je je oldtimer (waar je problemen mee hebt) kocht, stelt je voor de wagen te herstellen. Jij ziet het echter niet meer zitten om er nog verder mee te rijden en wil liever je geld terug. Wat zijn in dat geval je rechten?
Jij hebt de keuze
Als er zich een gebrek voordoet aan je oldtimer heb jij als consument in principe de keuze om hetzij de herstelling dan wel de omruiling van het gekochte voertuig te vragen. De handelaar kan dus in principe tegen je zin in niet zomaar zeggen dat hij de wagen wel zal terugnemen. Je keuze mag echter niet onmogelijk of buiten verhouding zijn. Hou er rekening mee dat de vervanging van je oldtimer door een soortgelijk voertuig allicht ‘moeilijk’ is. De kans dat een gelijkaardig voertuig gevonden wordt is klein.
Je geld terug?
Als herstel of vervanging onmogelijk is of niet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor jou als consument kan worden verricht, kan je ook een prijsvermindering vragen of een ontbinding van de koop. In dit laatste geval geef je de wagen terug en krijg jij op jouw beurt je geld terug. De verkoper kan daarbij rekening houden met het gebruik dat je als consument van het goed hebt gehad sinds de levering ervan.
Advertentie – lees hieronder verder
Commerciële garantie
Het kan ook zijn dat de verkoper je nog een extra bijkomende garantie gaf. Als dat het geval is en het gebrek doet zich voor in die ‘extra garantieperiode’ kunnen er andere spelregels van toepassing zijn. Kijk in de garantie die je kreeg wat je rechten in dat geval precies zijn.
Meer info over de garantie die een autohandelaar je moet geven vind je hier.
Zelf op zoek naar een prachtige oldtimer? Die vind je gegarandeerd op www.autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be