Desten is een in Hong Kong gevestigd bedrijf dat sinds 2015 batterijen produceert. Een van de grote projecten van deze onderneming is te pogen het opladen aanzienlijk te versnellen om de gebruikers meer flexibiliteit te bieden. Want de laadtijd blijft, na de autonomie, voor veel mensen de grote rem op de elektrische auto.
En Desten is duidelijk op de goede weg. Het bedrijf heeft zopas een gloednieuwe technologie voor batterijcellen aangekondigd die een dergelijke lading zou kunnen ondersteunen zodat ze in minder dan 5 minuten kunnen worden gevuld. Als we de verantwoordelijken mogen geloven, zou het slechts 4 minuten en 40 seconden duren om van 0 naar 80% van de capaciteit te gaan. Een echte revolutie!
900 kW
Hoewel het nog om een prototype in de testfase gaat, is de door Desten ontwikkelde batterij in staat om een vermogen van 900 kW aan te kunnen. Om een idee te geven, de snelste elektrische auto op dit vlak is momenteel de Porsche Taycan waarvan het boordnetwerk van 800 V in combinatie met de batterijstroom (335 Ah) het mogelijk maakt om een vermogen van 270 kW te bereiken. Reken maar na, Desten doet het inderdaad 3 keer sneller.
Desten geeft uiteraard weinig uitleg over de details van zijn technologie die momenteel nog geheim blijft. Wat echter wel waarschijnlijk is dat deze nieuwe ultrasnelle batterij zal worden geïntegreerd in de nieuwe Piëch GT, de coupé die over een paar maanden wordt gelanceerd en werd ontworpen en ontwikkeld door de zoon van Ferdinand Piëch, de voormalige grote baas van Volkswagen. Het is de bedoeling dat de Piëch GT een accu met een capaciteit van 75 kWh aan boord heeft voor een actieradius van 500 km (WLTP).
Advertentie – lees hieronder verder
Veel aandacht voor materialen
Desten geeft aan dat deze technologie beroep doet op nieuwe materialen, die zowel voor de batterij als voor de structuur van de cellen werden gebruikt. Dankzij de toepassing van nieuwe chemische verbindingen zou deze batterij ook een hoge thermische stabiliteit hebben en uitstekend bestand zijn tegen oververhitting, wat echt noodzakelijk is gezien het laadvermogen.
Desten heeft verschillende certificeringen behaald die aangeven dat, ongeacht de omstandigheden, de buitentemperatuur van de batterij nooit hoger oploopt dan 15 C°. Verbazingwekkend!
Het voordeel is dat er dan geen koelsysteem aan boord nodig zou zijn, wat een echte winst in kosten en gewicht betekent. Ten slotte zou deze nieuwe batterij zich gedragen als een supercondensator, dat wil zeggen met een ultrasnelle en efficiënte regeneratiesnelheid (tijdens het remmen) die de autonomie op natuurlijke wijze zou vergroten.
3000 cycli
Desten meldt verder dat de batterij eveneens een extreem lange levensduur heeft. Ze zou een nieuwe referentie worden met de mogelijkheid om 3.000 ladingscycli te ondergaan (tegen ongeveer 1.500 momenteel), wat zou overeenkomen met meer dan 1,5 miljoen afgelegde kilometers (berekend op basis van 500 km per lading).
Technische fiche van de Desten-batterij
Laadvermogen: 900 kW
Oplaadtijd (0%-80%): 4’40”
Autonomie: 500 km
Lcycli: 3000
Totaal aantal km: 1,5 miljoen
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be