DeLorean is een aparte bladzijde in de automobielgeschiedenis. Het enige model dat het Amerikaanse bedrijf van John DeLorean ooit geproduceerd heeft, vanuit Ierland dan nog omdat hij daar fiscale voordelen kreeg, was even spraakmakend als zijn in 2005 overleden bezieler die tijdens zijn carrière als CEO onder meer vanwege cocaïnehandel in opspraak kwam.
Geplaagd door tal van obstakels in de weg naar verhoopt succes is de DeLorean DMC-12 nooit van de grond gekomen. Sterker nog: tegen dat de hoekige coupé zijn cultstatus had bereikt en zijn populariteit een extreme hoogte, was het bedrijf al failliet. Dat is inmiddels 40 jaar geleden.
Het onvermijdelijke faillissement had verschillende redenen, al onthouden wij vooral de vele technische problemen (elektronica, de vleugeldeuren die niet deftig openbleven, het roestvrij stalen koetswerk dat klanten onmogelijk proper konden houden) en een acuut gebrek aan vermogen van de V6 ‘PRV’ (Peugeot-Renault-Volvo) dat ervoor zorgde dat de door ItalDesign getekende DeLorean bijlange niet zo snel was als hij eruitzag. We kennen trouwens nog wel enkele voorbeelden van sportwagens die er eigenlijk geen zijn.
De mythe is blijven leven
De afgelopen jaren kwam DeLorean geregeld in het nieuws terecht. Omdat de fabrikant opnieuw aan de slag zou gaan dankzij de fondsen van een Texaan, bijvoorbeeld, en ook vanwege een documentaire op Netflix, de bekendste streamingdienst van het westelijk halfrond.
Advertentie – lees hieronder verder
Er werd ook veel geëxperimenteerd met bestaande DeLoreans. Zo bestaat er een zelfrijdend exemplaar dat ‘Marty‘ werd gedoopt, genoemd naar het hoofdpersonage van de Back to the Future-films (gespeeld door Michael J. Fox) die van de DeLorean een legende hebben gemaakt, en we hebben ook weet van een 100% elektrische DeLorean. Bij Gocar.be hebben we de DMC-12 zelfs in een top 5 geplaatst van automodellen die een stekker verdienen.
Het mag dus niet verwonderen dat de toekomstige DeLorean elektrisch wordt, zeker niet gezien de transitie naar elektrisch rijden die de volledige autosector in zijn greep houdt, in de jacht naar een onbestaande (rechtstreekse) CO2-uitstoot. Zelfs merken als Rolls-Royce gaan de (verplichte) overstap naar elektrische aandrijflijnen maken en doen er alles aan om dat zo gestoomlijnd mogelijk te doen verlopen. Dit laatste mag je letterlijk nemen, zoals blijkt uit dit artikel.
Hoe gaat de nieuwe DeLorean eruitzien?
Concrete informatie over de nieuwe DeLorean is er nog niet, alleen dat hij 100% elektrisch wordt en dat hij – uiteraard – over vleugeldeuren zal beschikken. DMC hult zich dus in een zweem van mysterie om zoveel mogelijk buzz te creëren rond de langverwachte vierwieler.
We durven er ons hand voor in het vuur te steken dat de uit zijn as herrezen fabrikant er alles aan gedaan heeft om zo weinig mogelijk kritiek te krijgen. Reken er dus maar op dat het model veel krachtiger, en waarschijnlijk ook een duurder zal zijn dan zijn voorganger. Verwacht wordt dat de oplage beperkt blijft om exclusiviteit te garanderen. Het moet een collector’s item worden, weet je wel.
Je “inschrijven voor de toekomst”, zoals de DeLorean Motor Company het zelf verwoordt, kan op de website van het merk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be