Heel discreet heeft het Britse merk AC zijn nieuwe AC Cobra GT Coupé onthuld. Hoewel de sportwagen al in de jaren zestig verkrijgbaar was in een Daytona-coupéversie, lijkt deze nieuwkomer helemaal niet op zijn voorganger. Hier ziet het dak eruit als een hardtop die aan het koetswerk is gelast. Om gewicht te besparen en de stijfheid te verhogen, werd het koetswerk volledig gemaakt uit koolstofvezel en staat hij op een aluminium chassis.
De auto heeft dezelfde basis als de vorig jaar voorgestelde AC Cobra roadster, met een wielbasis van 2,57 m, een lengte van 4,23 m en een breedte van 1,98 m. Met een gewicht van 1.450 kg is hij relatief zwaar voor een klassieke auto. De perfecte gewichtsverdeling tussen de voor- en achteras zorgt echter voor een relatief gezond weggedrag.
Ouderwetse V8
Dat is maar goed ook, want de Cobra GT Coupé is uitgerust met de Coyote V8 uit de huidige Ford Mustang. Het blok is vijf liter groot en levert 456 pk in de atmosferische versie, 730 pk als GT S en zelfs 810 pk in de extreme Clubsport-versie. De laatste twee zijn uitgerust met een verdringercompressor. Voor de transmissie kunnen kopers kiezen tussen een handgeschakelde versnellingsbak of de tientrapsautomaat die in bepaalde modellen van het merk met het blauwe ovaal zit. AC heeft de prestaties van zijn nieuwste model niet bekendgemaakt, maar die zijn vermoedelijk indrukwekkend. Zulke sensationele auto’s zie je tegenwoordig niet vaak meer. Bij een beperkte serie hoort een hoge prijs: de Cobra GT Coupé start bij 383.000 euro exclusief btw.
Advertentie – lees hieronder verder
Lange geschiedenis
Het merk AC werd in 1901 opgericht in het Verenigd Koninkrijk en is daarmee het oudste merk in eigen land. Hoewel het bedrijf zich eerst specialiseerde in de productie van autoaccessoires, begon het al snel met de productie eigen voertuigen te bouwen, op drie en vier wielen. Tot de oorlog bracht het elegante en verfijnde modellen op de markt.
Na de oorlog kreeg AC een contract met de Britse overheid om kleine voertuigen voor personen met een beperking te bouwen. Tegelijk kende het merk veel succes met de Ace, een sportwagen die verkocht werd als roadster of als coupé onder de naam Aceca.
In 1961 kwam de Texaanse tuner en autocoureur Carroll Shelby op het idee om de oorspronkelijke zescilindermotor van de Ace te vervangen door een Ford V8, een idee waaruit de Cobra ontstond. De Cobra is nu een van de meest gekopieerde auto’s ter wereld. Zelfs meer dan zestig jaar na zijn debuut blijft het een droom voor veel liefhebbers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be