Audi RS3: sneller, maar niet krachtiger

De Audi RS3 meet zich gedwee de facelift van de A3 aan. Zijn uiterlijk oogt voortaan agressiever en zijn weggedrag is verfijnd. Hij is nu sneller, maar zijn vijfcilindermotor blijft onveranderd.

Gepubliceerd op 22 augustus 2024
Leestijd : 2 min

Partagez

Audi RS3: sneller, maar niet krachtiger

Terwijl de A3 en S3 een paar weken geleden werden gefacelift, zwoer de RS3 nog bij zijn oude vorm. Dit is nu rechtgezet, want Audi geeft de eerste foto’s van zijn compacte sportwagen vrij. We zien meteen de hertekende bumpers, de gewijzigde grille, velgen met een andere look en nieuwe kleuren die nog niet eerder beschikbaar waren. Aan de achterkant springt vooral de allerminst bescheiden diffusor in het oog. Net als bij andere recente modellen van het merk kan de lichtsignatuur worden gewijzigd via het infotainmentsysteem. Binnenin zijn de wijzigingen niet echt spectaculair, want alleen het stuurwiel en de voorstoelen zijn veranderd.

A243840_large

Ronderecord

De RS3 heeft vooral roem geoogst met zijn onwaarschijnlijke 2,5 liter-vijfcilinder-turbomotor met een vermogen van 400 pk en een koppel van 500 Nm. Het enige wat veranderde, is de bediening van de uitlaatkleppen, voor een nog boeiender geluid. Audi heeft zich gericht op het optimaliseren van de torque vectoring, zowel wat betreft de verdeling van de snelheid over de voor- of achteras als links of rechts. Dit werk heeft duidelijk vruchten afgeworpen, want de RS3 drukte zijn stempel op de Nordschleife van de Nürburgring, waar hij het ronderecord vestigde in 7 minuten en 33,12 seconden, meer dan 5 seconden sneller dan de BMW M2, die met 480 pk onder de motorkap nochtans veel krachtiger is.

A243787_large

Advertentie – lees hieronder verder

Semi-slicks

Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden doet de RS3 het beter dan de M2, die daarvoor 4 seconden nodig heeft. Om de prestaties te maximaliseren, biedt Audi optioneel Pirelli P Zero Trofeo R semi-slicks aan, waarmee de auto letterlijk aan de weg ‘plakt’. De RS3 is vanaf eind deze maand te bestellen en kost 68.900 euro als Sportback en 70.000 euro als berline.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Audi voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.