Terwijl de A3 en S3 een paar weken geleden werden gefacelift, zwoer de RS3 nog bij zijn oude vorm. Dit is nu rechtgezet, want Audi geeft de eerste foto’s van zijn compacte sportwagen vrij. We zien meteen de hertekende bumpers, de gewijzigde grille, velgen met een andere look en nieuwe kleuren die nog niet eerder beschikbaar waren. Aan de achterkant springt vooral de allerminst bescheiden diffusor in het oog. Net als bij andere recente modellen van het merk kan de lichtsignatuur worden gewijzigd via het infotainmentsysteem. Binnenin zijn de wijzigingen niet echt spectaculair, want alleen het stuurwiel en de voorstoelen zijn veranderd.
Ronderecord
De RS3 heeft vooral roem geoogst met zijn onwaarschijnlijke 2,5 liter-vijfcilinder-turbomotor met een vermogen van 400 pk en een koppel van 500 Nm. Het enige wat veranderde, is de bediening van de uitlaatkleppen, voor een nog boeiender geluid. Audi heeft zich gericht op het optimaliseren van de torque vectoring, zowel wat betreft de verdeling van de snelheid over de voor- of achteras als links of rechts. Dit werk heeft duidelijk vruchten afgeworpen, want de RS3 drukte zijn stempel op de Nordschleife van de Nürburgring, waar hij het ronderecord vestigde in 7 minuten en 33,12 seconden, meer dan 5 seconden sneller dan de BMW M2, die met 480 pk onder de motorkap nochtans veel krachtiger is.
Advertentie – lees hieronder verder
Semi-slicks
Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 3,8 seconden doet de RS3 het beter dan de M2, die daarvoor 4 seconden nodig heeft. Om de prestaties te maximaliseren, biedt Audi optioneel Pirelli P Zero Trofeo R semi-slicks aan, waarmee de auto letterlijk aan de weg ‘plakt’. De RS3 is vanaf eind deze maand te bestellen en kost 68.900 euro als Sportback en 70.000 euro als berline.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be