Europa legt autobouwers steeds strengere veiligheidseisen op. Sinds 6 juli 2022 is de General Safety Regulation van kracht voor nieuw gelanceerde auto’s. Dat betekent dat ze voorzien moeten zijn van een hele reeks systemen, namelijk intelligente snelheidsassistentie, een achteruitrijhulp met camera of sensoren, een waarschuwing bij slaperigheid of afleiding van de bestuurder, een zwarte doos, een noodstopsignaal, een rijstrookwaarschuwing en een automatische noodrem.
Niet alle constructeurs kunnen (of willen) nog geld steken in die veranderingen. Fiat doet het bijvoorbeeld wel voor de oude Panda, die uitgerust wordt met de nieuwste veiligheidsuitrusting en nog zeker enkele jaren verdergaat als Pandina. Maar vaak loont het niet meer de (financiële) moeite om modellen die al een dagje ouder speciaal voor Europa nog aan te passen. Zo schrapte Porsche de populaire Macan met benzinemotor door een probleem met de cybersecurity.
CO2-probleem
Daarnaast zijn er de strengere CO2-normen. Elke constructeur moet voldoen aan een gemiddelde CO2-uitstoot die berekend wordt op basis van alle verkochte modellen in Europa. Dit vlootgemiddelde maakt het heel moeilijk voor constructeurs die weinig hybride of elektrische modellen in het gamma hebben. Sinds 2020 moeten zij boetes betalen als ze het CO2-doel niet halen: 95 euro per extra gram voor elke verkochte auto. Suzuki zat in 2020 10,4 g/km boven het opgelegde doel. Om de risico’s te spreiden, mogen constructeurs wel samenwerken. Zo vormt Suzuki samen met Mazda, Toyota en Subaru één pool.
Het gevolg laat zich raden: modellen met verbrandingsmotor (en hoge CO2-uitstoot) verdwijnen. Dat gebeurt nu ook bij Suzuki. Het Japanse merk staakt de verkoop van de kleine Ignis, de hybride compacte middenklasser Swace (een aangepaste Toyota Corolla Touring Sports) en de kleine terreinwagen Jimny tegen begin 2025, zo meldt Automotive News Europe. In België was de Jimny sowieso al niet meer verkrijgbaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen Swift Sport meer
De komende maanden focust Suzuki op de nieuwe Swift, S-Cross, Vitara en Across plug-inhybride, een Toyota RAV4 met Suzuki-logo. De uitdunning van het gamma zal de verkoopcijfers uiteraard geen goed doen. Het bedrijf verwacht dat zijn Europese verkoop dit jaar met 19% zal dalen: van 236.000 stuks in 2023 naar 191.000 in 2024. Dit is ook te wijten aan de modelwissel van de oude naar de nieuwe Swift.
De Swift is een erg belangrijk model voor het merk. Suzuki verkoopt de Swift in 169 landen en het model heeft (tot en met februari 2024) een totale verkoop van meer dan 9 miljoen exemplaren gerealiseerd. De nieuwe generatie van de stadswagen beschikt over een 1.2 milde hybride benzinemotor. Helaas voor de liefhebbers van kleine sportievelingen komt er volgens Automotive News Europe geen Swift Sport meer. Oorzaak: de negatieve impact op de gemiddelde CO2-uitstoot van de Suzuki-vloot.
Elektrische toekomst
Suzuki worstelt al een tijdje met de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn vloot. Het heeft wel milde hybrides, zelfopladende hybrides en plug-inhybrides, maar nog geen volledig elektrische modellen. De Japanners hebben wel concrete plannen in die richting. Vorig jaar onthulde Suzuki de eVX Concept, de voorbode van een elektrische SUV. De lancering van het productiemodel is gepland in 2025. Hopelijk kan deze nieuwkomer het Japanse merk een nieuwe impuls geven…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be