Het idee dat Nissan momenteel aan het ontwikkelen is, bestaat erin de omgevingstemperatuur van het auto-interieur te verlagen met behulp van een speciale koetswerklak. De lak is ontwikkeld in samenwerking met Radi-Cool, een specialist in stralingskoeling, en bevat metamaterialen en synthetische composietmaterialen waarvan de structuur eigenschappen heeft die gewoonlijk niet in de natuur voorkomen.
In november 2023 lanceerde Nissan een haalbaarheidstest van twaalf maanden op de Haneda International Air Terminal in Tokio. De lak werd aangebracht op een Nissan NV100-servicevoertuig dat wordt gebruikt door de luchthavendiensten van All Nippon Airways (ANA). Met zijn grote open tarmacvlakte functioneert deze luchthaven als de ideale omgeving voor een praktijkgerichte evaluatie van de prestaties van de lak in een omgeving die wordt blootgesteld aan hoge temperaturen.
Hoewel de resultaten zich nog in de testfase bevinden, overtuigen ze nu al. Naast elkaar geparkeerd in de zon, vertoonden de voertuigen behandeld met de koude verf een verlaging van de buitentemperatuur met 12 graden en een binnentemperatuur tot 5 graden, vergeleken met een voertuig met gebruikelijke autolak.

Advertentie – lees hieronder verder
Complexe technologie
De koelende eigenschappen van de verf zijn vooral merkbaar wanneer het voertuig langere tijd in de zon geparkeerd staat. In een koeler interieur hoeft de airconditioning niet zo hard te werken om af te koelen tot een comfortabele temperatuur, waardoor de motor of, in het geval van een elektrisch voertuig, de batterij, minder aan het werk moet.
Bij beide aandrijvingen wordt een verbetering van de efficiëntie en het comfort van de inzittenden verwacht. Het metamateriaal dat in de lak van Nissan zit verwerkt, bestaat uit twee microgestructureerde deeltjes die op licht reageren. Een van de deeltjes weerkaatst de infraroodstralen van de zon, die over het algemeen op moleculair niveau trillingen veroorzaken in de hars van een traditionele lak, wat warmte produceert.
Het tweede deeltje is een echte doorbraak. Het creëert elektromagnetische golven die de zonnestralen neutraliseren en de energie omleiden van het voertuig naar de atmosfeer. Samen verminderen de Nissan Cool Paint-deeltjes de warmteoverdracht naar oppervlakken zoals het dak, de motorkap, deuren en panelen.

Aanpassen voor auto’s
Nieuw is stralingskoelingslak niet. Meestal wordt het gebruikt op gebouwen en constructies. Het is erg dik en moet worden aangebracht met een verfroller. Zonder een heldere toplaag kan het een krijtachtig laagje achterlaten. De belangrijkste uitdaging waarmee Nissan rekening moet houden bij het ontwikkelen van een versie voor auto’s is dan ook zorgen voor een heldere toplaag verenigbaar met een spuitpistool.
Sinds het begin van de ontwikkeling in 2021 heeft het onderzoeks- en ontwikkelingsteam van de Japanse autofabrikant meer dan honderd monsters getest. Momenteel schat het de dikte op 120 micron – ongeveer zes keer dikker dan conventionele autolak. Naarmate de ontwikkeling vordert, zal het team dunnere opties onderzoeken voor hetzelfde niveau van koelprestaties. We kunnen alleen maar hopen dat deze verf ooit beschikbaar wordt op productiemodellen en dat het kleurengamma niet te wensen overlaat!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be