Een teken van leven vanuit het land van de rijzende zon: de hier verdwenen Toyota GR86 blijkt daar springlevend te zijn. In België en de rest van Europa is dit Japanse coupeetje al lang niet meer te krijgen. Kort na de lancering begin 2023 waren alle exemplaren die voor de Europese markt bestemd waren al meteen uitverkocht. Hij bleef echter wel in de catalogus staan, maar in de zomer van 2024 nam Toyota de GR86 ook officieel uit de handel.
Dat laatste had te maken met de nieuwe Europese verplichting om elke nieuwe auto te voorzien van een noodremassistent met voetgangersherkenning, die inging op 7 juli van dit jaar. Om dit in te bouwen in de GR86 moest Toyota de dakstructuur herwerken. Een stevige ingreep die hen behoorlijk wat geld zou kosten, en die investering wou Toyota niet doen. Vandaar dat het model in onze contreien een zeer kort leven beschoren was, wat de fabrikant overigens al van bij de lancering had aangekondigd.
Hetzelfde geldt overigens voor de Subaru BRZ, de tweelingbroer van de Toyota GR86 die mechanisch nagenoeg identiek is en eveneens niet meer in Europa te krijgen valt sinds deze zomer. In België is deze al langer uit de rekken, maar de Duitse afdeling van Subaru gooide aan het einde van de lente wel gauw nog enkele honderden afscheidsexemplaren op de markt, voorzien van stemmige blauwe lak en goudkleurige wielen, een knipoog naar het rallyverleden van het merk.
Wie toch nog een BRZ of GR86 op de kop wil tikken, hoeft overigens niet te wanhopen. Op de tweedehandsmarkt vind je over gans Europa immers nog honderden nieuwe exemplaren die al wel ingeschreven zijn, maar nog niet gereden hebben. Voor een 35.000-tal euro, ofwel ongeveer de catalogusprijs van het model toen het nog officieel op de markt was, haal je zo’n exemplaar met slechts enkele kilometers op de teller een in huis.
Advertentie – lees hieronder verder
Opnieuw afgeregeld
In Japan verdeelt Toyota wel nog zelf de GR86, en voor het komende modeljaar hebben ze hem zelfs nog wat opgeknapt. De stuurinrichting en schokdempers zijn vernieuwd en nog wat scherper gemaakt, terwijl de handgeschakelde versies ook een nieuwe motorsturing krijgen. Deze regelt het koppel preciezer, wat het schakelen vergemakkelijkt. Ook het gaspedaal is opnieuw afgeregeld, eveneens voor meer precisie. De variant met automaat krijgt dan weer een iets bredere koppelcurve. Het zijn kleine ingrepen die de GR86 weer net wat plezanter maken. Nog plezanter, want met zijn lichte bouw, laag zwaartepunt, atmosferische motor en achterwielaandrijving was dit altijd al een baken van onversneden en ouderwets rijplezier.
De Japanse koper krijgt daarnaast ook nog eens een speciale editie voorgeschoteld, de Ridge Green Limited. Deze is gelimiteerd op 200 stuks en combineert een donkergroene lak met bronskleurige wielen, Brembo-remmen en Sachs-dempers. De stoelen zijn bekleed met zwart en bruin leder.
Uitstervend ras
Sowieso zijn coupés als de Toyota GR86 een uitstervende soort. Dat ligt ten dele aan de appetijt van de autokoper, die niet meer zo tuk is op lage auto’s met slechts twee echte zitplaatsen en liever een SUV of crossover in huis haalt. Zo is ook de ooit zo populaire Audi TT verdwenen, net als recenter de Jaguar F-Type en binnenkort ook de Porsche Cayman. Die laatste keert wel terug als EV.
Ook de manier waarop auto’s met een iets grotere atmosferische motor getaxeerd worden, maakt modellen als de GR86 minder interessant. Met zijn viercilinder van 2,4 liter van 234 pk viel hij – zeker in Brussel en Wallonië – immers in een hogere belastingscategorie dan andere sportieve modellen die een vergelijkbaar vermogen halen uit een turbomotor met kleine longinhoud.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be