Stap je vandaag binnen bij de Ford-verdeler met een budget van minder dan 30.000 euro, dan valt er zo goed als niets te kiezen, op de Tourneo Courier en de allergoedkoopste versie van de Puma na. Dat was ooit anders. Miljoenen mensen kochten bijvoorbeeld de voorbije halve eeuw een Fiesta, en het was dan ook een verrassing dat Ford in 2023 stopte met de bouw van dit populaire model. De verklaring luidde dat er niet veel geld meer te verdienen viel aan de verkoop van dit soort auto’s, en dat het beter was om te focussen op SUV’s en crossovers, op termijn allen elektrisch. Over focussen gesproken: ook de ooit net zo alomtegenwoordige Focus verdwijnt uit het aanbod, in 2025. Daarmee ziet de trouwe Ford-rijder het aanbod onherkenbaar veranderd, want eerder werd ook de Mondeo al uit de rekken gehaald.
Volgens het Britse tijdschrift Autocar keert Ford echter op zijn stappen terug en werkt het nu toch weer volop aan een nieuwe kleine auto. Een opvolger voor de Fiesta, althans qua formaat, met een koetswerk van zo’n 4 meter lang. Of ook de iconische modelnaam weer vanonder het stof wordt gevist, is echter nog niet bekend. Wel zeker is dat het om een elektrische auto zal gaan.
Nieuwe architectuur
Het fundament is een nieuwe EV-architectuur die op het hoofdkwartier in Detroit wordt ontwikkeld en eind 2026 of begin 2027 voor het eerst uitgerold wordt. Dat gaat dienen als basis voor de opvolger van de Puma. De hoofdingenieur, Alan Clarke, heeft enige ervaring in het genre: hij is afkomstig van Tesla. Daar leerde hij hoe je een elektrische auto op de meest kostenefficiënte manier in elkaar zet, getuige daarvan de enorme winsten die de autobouwer maakt.
Advertentie – lees hieronder verder
Gek genoeg slaat Ford in deze niet de handen in elkaar met de Volkswagen-groep, zoals het wel doet voor de Explorer en Capri, en ook bij de pick-ups en bestelwagens. In Wolfsburg is een zogenaamd MEB Entry-platform in de maak, voor onder andere de ID2, dat qua formaat perfect zou kunnen dienen voor een nieuwe Fiesta. Ford heeft echter beslist om in deze toch weer zijn eigen weg te gaan, aldus Gjaja.
Betaalbaar bouwen
Kostenefficiëntie is ook hier het doel, want het is iets waar Ford mee worstelt. “Wij zijn te lang blijven hangen in het betaalbare segment met producten die geen winst of zelfs verlies maakten”, aldus Marin Gjaja, operationeel hoofd van Fords elektrische afdeling. “Maar als je nu naar ons aanbod kijkt, dan zie je dat we niet echt meer iets hebben in de lagere prijsklassse.” De vraag is echter hoe je daar kan concurreren tegen een lagekostenproducent als China, die aan de lopende band goedkope auto’s in de markt pompt. Zeker is alvast dat de auto een betaalbare LFP-accu (lithiumijzerfosfaat) zal dragen, het relatief goedkope type dat snel de norm aan het worden is in de lagere prijsklasse.
Het schetst de uitdaging waarmee wel meer traditionele fabrikanten kampen: auto’s aanbieden die betaalbaar zijn voor een groot publiek, en er zelf ook nog een stuiver aan verdienen. Zeker is in elk geval dat minder mensen nog hun gading vinden in het aanbod, en dat ziet de Amerikaanse autobouwer nu al aan zijn verkoopcijfers. In de resultaten van het eerste half jaar in ons land treffen we het ooit zo grote merk aan op een schamele 15e plek, achter merken als Hyundai, Skoda, Kia of Toyota. Dat was amper een decennium geleden niet voor te stellen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be