In de jaren 90 beleefde de GT-racerij hoogdagen met het BPR-kampioenschap en de oprichting van de GT1-klasse in 1993, die de ter ziele gegane Groep C verving. In 1997 stelde de FIA GT een nieuw keerpunt in voor de discipline met de bedoeling grote fabrikanten aan te trekken. In die tijd was geen maat te veel of te groot en werden er enorme budgetten besteed. Porsche ging echter verder dan de rest en ontwierp speciaal voor deze klasse de 911 GT1, een raceauto die niets anders was dan een prototype vermomd als een evolutie van een productiemodel. Alleen de voor- en middensecties waren afgeleid van de 911, terwijl de buisvormige achterstructuur van de 962 kwam, een echt racebeest. Om de GT1 te homologeren voor de competitie, moest Porsche 25 wegauto’s bouwen. De motor was begrensd op 537 pk voor gebruik op de openbare weg. Desondanks kon hij in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/u spurten.
Koetswerk van koolstofvezel
De Britse specialist Tuthill, bekend om zijn uitzonderlijke Porsche 911-projecten, brengt een eerbetoon aan de Porsche 911 GT1 met de GT One. Maar de aanpak van het bedrijf is helemaal anders, want het ontwikkelde voertuig is uitsluitend bedoeld voor gebruik op de openbare weg. De auto, die werd gepresenteerd tijdens de Monterey Car Week, is ontworpen door Florien Flatau, bekend van zijn werk bij Singer, de specialist in op Porsche gebaseerde restomods. Het koetswerk is volledig gemaakt van koolstofvezel en het interieur is opgetuigd met een grote rolkooi. De voor- en achterdelen zijn uit één stuk gemaakt, zoals bij veel raceprototypes.
Advertentie – lees hieronder verder
Massa onder controle
De motor van de Tuthill GT One is een atmosferische 4 liter-zescilinder die 500 pk ontwikkelt. Optioneel kan hij worden uitgerust met twee turbo’s om het vermogen op te voeren tot 600 pk. Hij is gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak of een transmissie met dubbele koppeling, beide met zeven versnellingen. Er zullen slechts 22 exemplaren van dit beest het daglicht zien, en elkeen vereist 3.500 uur werk! Met een gewicht van niet meer dan 1.200 kilo zal de GT One zeker indrukwekkend zijn. De uiterst luxueuze cabine nodigt uit tot reizen en het dashboard alleen al is de moeite waard!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be