8C 2900 B (1937-1939)
Tijdens de veiling Artcurial de Rétromobile 2019 ging de Alfa Romeo 8C 2900 B Touring Berlinetta voor 16,7 miljoen euro onder de hamer ! Enkel deze waarde rechtvaardigt al de plaats van dit model in ons klassement. Dit icoon, dat wordt aangedreven door een 2.9 liter achtcilinder-in-lijnmotor met twee compressoren en goed is voor 180 pk, weerspiegelt perfect de elegantie van de Italiaanse constructeur.
Giulia en varianten (1962 tot heden)
Voor elke liefhebber van nieuwe of oude Alfa Romeo’s klinkt de naam Giulia als muziek in de oren. In de jaren 60 waren zijn concept en mechaniek wereldwijde referenties. Oldtimerliefhebbers genieten nog steeds van de talrijke varianten, zoals de ti, Super, Sprint, TZ2 (voor de racerij), Coupé (Bertone) of 1300 GT(A). En sinds 2015 haalde Alfa Romeo deze mythische naam opnieuw van onder het stof en keerde meteen terug naar de bron met de keuze voor achterwielaandrijving.
Advertentie – lees hieronder verder
33 Stradale (1967)
In de midden van de jaren 60 was Alfa Romeo zeer actief in de racerij. De ontwikkeling van het prototype « Tipo 33 » leidde eveneens tot een prachtige wegversie die intussen tot een collectors item uitgroeide: de 33 Stradale. Vandaag resten er nog 5 of 6 exemplaren wereldwijd, waarmee duidelijk is dat dit model nu van bijna onschatbare waarde is. Noteer ook dat Alfa Romeo Belux onlangs een beeld onthulde van Koning Albert II (toen Prins van Luik) aan het stuur van het prototype op de testpiste in Balocco, in 1967.
SZ (1989-1991)
Dit is eveneens een blikvanger. Het design van de SZ – wat staat voor Sprint Zagato – is eerder eigenzinnig. Je houdt er van of helemaal niet. Maar net die trekken maken de Alfa Romeo SZ zo bijzonder. En verder maken zijn heerlijk klinkende 3.0 V6 Busso (220 pk) en zijn architectuur met achterwielaandrijving er een echte, karaktervolle Alfa van.
Alfetta GTV (1974-1987)
We hadden ook kunnen kiezen voor de zeer fraaie 8C uit de jaren 2000, maar die dook al eerder op in dit klassement. Met wat pijn in het hart kozen we dus voor de GTV. De achterwielaangedreven Alfetta GTV deelt namelijk verscheidene technische elementen met de Giulia van de jaren 60-70. De GTV uit de jaren 90-2000 scoorde minder goed aangezien die op de voorwielen werd aangedreven, alhoewel zijn design en coupékoetswerk toch heel bijzonder blijven. Het was dan ook geen verrassing dat Alfa er aan dacht een nieuwe GTV uit te brengen. Maar dat was voor de financiële problemen van FCA…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be