Voor Lydia Peeters (Open VLD) is de aanpak duidelijk: “snelheidscontroles op trajecten zijn essentieel om de veiligheid op onze wegen te verhogen”, aldus de Vlaamse minister van Mobiliteit. Dit statement impliceert dat er 161 nieuwe trajectcontroles op Vlaams grondgebied zullen worden geplaatst. Sommige van deze radars zijn al geïnstalleerd, terwijl voor andere de installatie aan de gang is.
Echt efficiënt?
Snelheidscontroles over een traject in plaats van op een vast punt worden al enkele jaren als effectiever beschouwd, omdat ze geen snelheid op één moment, maar de gemiddelde snelheid controleren.
In de afgelopen jaren heeft dit soort snelheidscontroles zich wijd verspreid en lange tijd waren ze niet operationeel vanwege een gebrek aan gegevensuitwisseling tussen de nationale databank, het AMS-systeem of het beheer van ANPR-camera’s. Nu is de verbinding operationeel en zijn de radars dus volledig actief.
In een interview met Het Laatste Nieuws gaf Lydia Peeters aan dat “alles nu in orde is, zodat deze toestellen alle overtredingen kunnen registreren”. Blijkbaar is het gebruik van deze apparaten zeer afschrikkend, want op de gecontroleerde wegen zou het aantal overtredingen voor te hard rijden met ongeveer 78% afnemen.
Advertentie – lees hieronder verder
Minder zware ongevallen
Dit betere respect voor de maximumsnelheid zou ook een invloed hebben op het aantal ongevallen, dat afhankelijk van de locatie met 15 tot 30% zou dalen. “Vooral het aandeel ernstige ongevallen nam af“, verklaarde de minister van Mobiliteit.
Ook Touring nam een standpunt over de trajectcontroles. De organisatie ondersteunt de uitbreiding ervan omdat ze de veiligheid verbeteren en ook meer rechtvaardigheid (of gelijkheid) bieden dan de klassieke radars. Toch roept Touring de overheid ook op om “logische en geloofwaardige snelheidslimieten” vast te stellen, zodat deze radars echte veiligheidsinstrumenten zijn en niet alleen de kassa doen rinkelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be