Een door Test Aankoop gepubliceerde video (zie onder dit artikel) belicht een aantal tegenslagen die een van hun experts ondervond aan het stuur van een Polestar 2, een elektrische wagen van ongeveer 70.000 euro. Het eerste probleem was dat de wagen ‘s nachts niet volledig kon worden opgeladen thuis (amper 25% via een conventioneel stopcontact). Daarnaast werkten sommige toepassingen van bepaalde snellaadstations niet, ging de autonomie veel te fel naar beneden, met name door de kou, waren er lange wachttijden voor het opladen van de batterij (50 minuten voor 52 KWh), was de locatie van sommige laadstations verkeerd aangegeven én zijn oplaadsessies duur: 31,32 euro voor 36,50 kilowattuur, “het dubbele van een gemiddelde 2-liter benzinemotor”, aldus Test Aankoop.
Amper tiental oplaadpunten langs snelwegen
“De gemiddelde elektrische wagen is ongetwijfeld een goede aankoop voor dagelijkse korte ritten, maar zeker nog niet om het land te doorkruisen,” zegt de organisatie, die erop wijst dat de infrastructuur van snelladers amper een tiental terminals telt op de invalswegen van Belgische autostrades.
“Ongeveer duizend laadpunten”.
Volgens de woordvoerder van de Waalse minister van Mobiliteit Philippe Henry, gecontacteerd door het agentschap Belga, is de Waalse regering “zich bijzonder bewust van de noodzaak van schaalvergroting en werken ze daar zeer ambitieus aan”. Hoewel het aantal (al dan niet snelle) terminals momenteel niet nauwkeurig wordt gecommuniceerd (informatie over de installatie is niet verplicht), “wordt geschat dat er een duizendtal toegankelijke punten zijn, hetzij op openbaar terrein, hetzij privé”.
Advertentie – lees hieronder verder
Screenshot + video: Test Aankoop / YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be