COP26: landen en automerken die weigeren om de verbrandingsmotor op te geven

Voor de klimaattop COP26 waren de verwachtingen hooggespannen, ook wat de beslissingen omtrent “groen” transport betrof. Er is echter meer tegenwind dan gedacht: hoewel een heel aantal landen en automerken hebben beslist om binnen afzienbare tijd over te schakelen op uitsluitend emissievrije voertuigen, zijn er anderen die geweigerd hebben om de overeenkomst te ondertekenen. Niet van de minsten, om het zacht uit te drukken.

Gepubliceerd op 12 november 2021
Leestijd : 3 min

Deel

De COP26 in Glasgow bracht het gros van de landen ter wereld wereld en tal van grote industriëlen rond de tafel om afspraken te maken over het verkleinen van de koolstofvoetafdruk en dus van de opwarming van de aarde. Sommige punten hebben uiteraard betrekking op vervoer/transport (25% van de broeikasgassen) en in het bijzonder op auto’s.

Zo’n dertigtal landen en een tiental autofabrikanten trachten om samen een stappenplan op te stellen dat het mogelijk maakt om tegen 2040 alleen nog maar emissievrije auto’s (personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen) te produceren, dus wagens die elektrisch zijn en op batterijen dan wel op waterstof rijden.

In de overeenkomst staat: “Samen zullen we ernaar streven dat alle nieuwe auto’s en lichte vrachtwagens tegen 2040 wereldwijd, en uiterlijk tegen 2035 op belangrijke markten, emissievrij zijn.” Let wel, in deze verklaring wordt ook benadrukt dat de afspraak niet bindend is.

Dat Europa zich heeft voorgenomen om tegen 2035 af te stappen van de verbrandingsmotor, is algemeen geweten, maar niet alle lidstaten van de EU zijn daarmee akkoord. Wie sowieso wel in de groene boot springen, zijn het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden, Noorwegen en Israël, maar veel belangrijker zijn de landen die níet van plan zijn om benzine en diesel volledig op te geven. Dat zijn: China, de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk en Duitsland.

Advertentie – lees hieronder verder

De reden?

Er wordt gediscussieerd over het emissievrije aspect. Zo wil bijvoorbeeld Frankrijk dat hybride auto’s als nulemissievoertuigen worden beschouwd, wat betekent dat de verbrandingsmotor simpelweg niet wordt geschrapt. Hetzelfde geldt voor de VS, die streven naar een verkoop van 50% elektrische auto’s tegen 2030, maar ook niet meer dan dat.

Ook grote constructeurs liggen dwars

Bepaalde automerken zien het evenmin zitten om volledig over te schakelen op EV’s. Op de agenda van Ford, Mercedes-Benz, General Motors en Volvo staat wel een geprogrammeerde uitstap uit de verbrandingsmotor, maar niet op die van Toyota, Volkswagen en Renault-Nissan-Mitsubishi. Deze merken hebben zich inmiddels van dit initiatief gedistantieerd, waarschijnlijk vanwege de zeer grote commerciële belangen die ermee gemoeid zijn.

Laat ons immers niet vergeten dat de laatste drie aangehaalde autogroepen veel kleine auto’s verkopen in minder ontwikkelde landen, naties die helemaal niet in staat zullen zijn om de elektrische overgang te verzekeren.

NGO’s zijn not amused

Het was te verwachten dat NGO’s die opkomen voor klimaatbescherming de beslissing van de bovenstaande landen en merken maar moeilijk verteren. Er wordt verweten dat ze puur geleid worden door het grote geld en niet voldoende inzitten met Moeder Aarde. Daarnaast worden ze eraan herinnerd dat het Internationaal Energieagentschap (IEA) al had gepland om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken (beperking van de opwarming tot +1,5°C) en ervoor pleit om wereldwijd al in 2035 een einde te maken aan de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor. Dat zit er blijkbaar dus niet in.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Actualiteit
Let op voor valse wegenwachters

De ADAC, het Duitse equivalent van automobielclub Touring, waarschuwt autoreizigers voor valse pechverhelpers. Die zijn vooral in Oost-Europa actief en hebben een sluwe truc om aan je vakantiebudget te zitten.

19 juli 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.