De COP26 in Glasgow bracht het gros van de landen ter wereld wereld en tal van grote industriëlen rond de tafel om afspraken te maken over het verkleinen van de koolstofvoetafdruk en dus van de opwarming van de aarde. Sommige punten hebben uiteraard betrekking op vervoer/transport (25% van de broeikasgassen) en in het bijzonder op auto’s.
Zo’n dertigtal landen en een tiental autofabrikanten trachten om samen een stappenplan op te stellen dat het mogelijk maakt om tegen 2040 alleen nog maar emissievrije auto’s (personenauto’s en lichte bedrijfsvoertuigen) te produceren, dus wagens die elektrisch zijn en op batterijen dan wel op waterstof rijden.
In de overeenkomst staat: “Samen zullen we ernaar streven dat alle nieuwe auto’s en lichte vrachtwagens tegen 2040 wereldwijd, en uiterlijk tegen 2035 op belangrijke markten, emissievrij zijn.” Let wel, in deze verklaring wordt ook benadrukt dat de afspraak niet bindend is.
Dat Europa zich heeft voorgenomen om tegen 2035 af te stappen van de verbrandingsmotor, is algemeen geweten, maar niet alle lidstaten van de EU zijn daarmee akkoord. Wie sowieso wel in de groene boot springen, zijn het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Zweden, Noorwegen en Israël, maar veel belangrijker zijn de landen die níet van plan zijn om benzine en diesel volledig op te geven. Dat zijn: China, de Verenigde Staten, Japan, Frankrijk en Duitsland.
Advertentie – lees hieronder verder
De reden?
Er wordt gediscussieerd over het emissievrije aspect. Zo wil bijvoorbeeld Frankrijk dat hybride auto’s als nulemissievoertuigen worden beschouwd, wat betekent dat de verbrandingsmotor simpelweg niet wordt geschrapt. Hetzelfde geldt voor de VS, die streven naar een verkoop van 50% elektrische auto’s tegen 2030, maar ook niet meer dan dat.
Ook grote constructeurs liggen dwars
Bepaalde automerken zien het evenmin zitten om volledig over te schakelen op EV’s. Op de agenda van Ford, Mercedes-Benz, General Motors en Volvo staat wel een geprogrammeerde uitstap uit de verbrandingsmotor, maar niet op die van Toyota, Volkswagen en Renault-Nissan-Mitsubishi. Deze merken hebben zich inmiddels van dit initiatief gedistantieerd, waarschijnlijk vanwege de zeer grote commerciële belangen die ermee gemoeid zijn.
Laat ons immers niet vergeten dat de laatste drie aangehaalde autogroepen veel kleine auto’s verkopen in minder ontwikkelde landen, naties die helemaal niet in staat zullen zijn om de elektrische overgang te verzekeren.
NGO’s zijn not amused
Het was te verwachten dat NGO’s die opkomen voor klimaatbescherming de beslissing van de bovenstaande landen en merken maar moeilijk verteren. Er wordt verweten dat ze puur geleid worden door het grote geld en niet voldoende inzitten met Moeder Aarde. Daarnaast worden ze eraan herinnerd dat het Internationaal Energieagentschap (IEA) al had gepland om tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken (beperking van de opwarming tot +1,5°C) en ervoor pleit om wereldwijd al in 2035 een einde te maken aan de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor. Dat zit er blijkbaar dus niet in.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be