De Dacia Spring, sinds 2021 op de markt, is sinds de lancering ervan de goedkoopste elektrische auto op de markt. Het model wordt in China geproduceerd, voornamelijk voor stadsgebruik, en werd verkocht aan 140.000 klanten die gemiddeld 37 km per dag rijden en deze vooral thuis opladen. Hoewel het model aanvankelijk voor minder dan 20.000 euro werd aangeboden, is de prijs van de Spring gestegen tot 21.840 euro voor de instapversie. Met de komst van de Citroën Ë-C3 vanaf 23.300 euro, was het tijd om de kleine Dacia een nieuwe look te geven.
Meer mannelijke uitstraling
De ontwerpers van de Renault-groep hebben de auto meer dan een opfrisbeurt gegeven, en ook volledig opnieuw ontworpen op basis van het platform van de eerste Spring. Het model profiteert nu van de stylingkenmerken van de nieuwste modellen van het merk, zoals de grote verticale grille, het nieuwe logo prominent in het midden van de grille en een zwarte strip over de volle breedte van de achterklep. Op de Extreme-uitvoering zijn de bumpers bedekt met een origineel patroon, terwijl de 65 pk-versie nu is uitgerust met 15-inch wielen, tegenover 14 inch voor de 45 pk-versie.
Advertentie – lees hieronder verder
Flatterende uiterlijk
Ook de kwaliteit van het interieur is verbeterd, met iets minder goedkope kunststoffen, een opnieuw ontworpen dashboard en een centraal scherm van 7 of 10 inch, afhankelijk van het afwerkingsniveau. De Spring is voorzien van YouClip-bevestigingen, waarmee accessoires zoals een smartphonehouder, een extra lamp of een kleine prullenbak kunnen worden bevestigd. Het is ook mogelijk om een plastic bakje aan te schaffen dat een opbergvak aan de voorkant creëert, ideaal om de laadkabel op te bergen, of een deur om het dashboardkastje te sluiten. De herziening van de Dacia komt ook de bagageruimte ten goede, die 6% meer inhoud krijgt, ofwel 308 liter met de achterbank omhoog.
Twee motoren
Op vlak van mechaniek is het hetzelfde als de oude Spring, met twee versies van respectievelijk 45 en 65 pk. De autonomie is hetzelfde, ongeacht de motorisering: de batterij met een capaciteit van 26,8 kWh geeft hem een autonomie van 230 km WLTP. Daarentegen is de besturing aangepast voor meer precisie, een tekortkoming die op het oude model was opgemerkt. Er is ook een “B”-functie geïntroduceerd voor regeneratief remmen. Ten slotte profiteert de Extreme-versie van de V2L-functie, waarmee apparaten van stroom kunnen worden voorzien, een pluspunt voor zomerse picknicks!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be