Dit Europese land zegt ‘neen’ tegen einde van verbrandingsmotoren in 2035

De Europese Unie heeft in het kader van de Green Deal strenge maatregelen genomen. De Commissie heeft namelijk het einde van de verbrandingsmotoren tegen 2035 aangekondigd. Maar dat bevalt niet iedereen. De Tsjechische Republiek heeft zopas ‘neen’ tegen dit besluit gezegd.

Gepubliceerd op 21 september 2021
Leestijd : 2 min

Deel

Zoals bekend heeft de Europese Unie grote ambities om de CO2-voetafdruk te verkleinen. Om in 2050 neutraliteit te bereiken zijn verschillende etappes bepaald, met name voor de automobiel- en transportsector in het algemeen.

Zo zullen de automerken hun gemiddelde uitstoot (berekend op het gamma) tussen 2021 en 2035 met 55% moeten verlagen, terwijl in 2035 de verkoop van modellen met verbrandingsmotoren zelfs volledig verboden zal zijn. Met andere woorden: alle nieuwe auto’s zullen dan 100% elektrisch moeten zijn.

Ontevredenheid

Zoals verwacht zijn niet alle landen even enthousiast over deze voorstellen van de Commissie. De Italiaanse autoriteiten hebben al een uitzonderlijk regime verdedigd voor sportwagens van merken als Ferrari, Lamborghini of Pagani.

Vandaag is het de Tsjechische Republiek die via zijn premier Babis van zich laat horen. Deze laatste heeft inderdaad verklaard dat deze termijn niet haalbaar is en dat hij zijn medeburgers niet gaat opleggen wat de ecologen van het Parlement hebben besloten.

Advertentie – lees hieronder verder

Voorzitterschap in 2022

Wat niet uit het oog mag worden verloren, is dat Tsjechië medio 2022 het voorzitterschap van de EU zal waarnemen voor een periode van zes maanden. Tijdens dit mandaat wil het land dit verbod nader bekijken. De Tsjechische Republiek heeft uiteraard niets tegen de ontwikkeling van de infrastructuur en de elektrische vervoermiddelen, maar de regering wil de transitie absoluut niet subsidiëren.

Banenverlies

Een andere reden ligt waarschijnlijk ook in het feit dat Tsjechië heel wat auto-activiteiten in het land heeft, vooral via de fabrieken van Skoda, Toyota en Hyundai. De automobielsector is dus een belangrijke werkgever en het land heeft destijds aanzienlijke sommen geïnjecteerd om deze investeringen aan te trekken.

De druk die de Commissie op de landen legt, kan echter ook leiden tot delocalisaties of zelfs aanzienlijke banenverliezen, omdat de productie van elektrische auto’s veel minder werknemers vereist dan die van klassieke modellen met verbrandingsmotoren.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Actualiteit
Let op voor valse wegenwachters

De ADAC, het Duitse equivalent van automobielclub Touring, waarschuwt autoreizigers voor valse pechverhelpers. Die zijn vooral in Oost-Europa actief en hebben een sluwe truc om aan je vakantiebudget te zitten.

19 juli 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.