Kan geluidsoverlast de levensduur verkorten? Dat blijkt in ieder geval uit een zeer serieuze studie, uitgevoerd door Leefmilieu Brussel in het kader van het plan ter bestrijding van geluidshinder en trillingen in de stad. De studie gaat uiteraard over Brussel, maar de resultaten ervan kunnen ook vertaald worden naar andere grote steden. Uit de studie blijkt dat voortdurende blootstelling aan verkeerslawaai soms onverwachte gevolgen heeft.
Volgens het onderzoek wordt 64 procent van de Brusselaars voortdurend blootgesteld (24 uur per dag dus) aan een geluidsniveau van 55 dB, ofwel het niveau van een gesprek tussen twee mensen. Dit lawaai is het gevolg van het verkeer van 620.000 voertuigen per dag. Natuurlijk is ook de luchtvaartsector verantwoordelijk, aangezien dit naast het autoverkeer de andere grote bron van geluidsoverlast is.
500 miljoen euro per jaar
Deze geluidsoverlast zou ook economische kosten veroorzaken, die geraamd worden op 500 miljoen euro per jaar. Erger nog: het zou bovendien levens kosten, aangezien elke Brusselaar die voortdurend aan lawaai wordt blootgesteld acht levensmaanden zou verliezen. Dat kan tellen.
Leefmilieu Brussel gebruikte bij de studie een technologie die het mogelijk maakt om de geluidsbronnen die de meeste overlast veroorzaken te isoleren. De resultaten hoeven uiteraard niet te verbazen: vrachtwagens zijn het luidruchtigst met een impact die 5,5 keer groter is dan die van een auto. Bussen zijn gemiddeld 2,5 keer luidruchtiger dan auto’s, net als … motorfietsen.
Advertentie – lees hieronder verder
LEZ werkt niet en elektrisch is niet stiller
Volgens experts zou de lage-emissiezone absoluut niet helpen om de geluidsoverlast in de stad tegen te gaan. Anders is het voor de zones 30. Studies tonen namelijk dat deze snelheid een kantelpunt betekent en dat de geluidshinder aanzienlijk toeneemt boven deze grens. De veralgemeende zone 30 zou het mogelijk maken om het aantal blootgestelde personen met 10 tot 20 procent te verminderen. Daarnaast blijkt dat naast de kruissnelheid ook de acceleratiefase zwaar doorweegt bij de geluidsproductie. Voorzichtig versnellen maakt het mogelijk om het fenomeen aanzienlijk af te zwakken.
Het klinkt misschien verrassend, maar de studie van Leefmilieu Brussel toont ook aan dat elektrische auto’s nauwelijks minder lawaaierig zijn dan de andere, wat vooral te wijten zou zijn aan het verplichte geluidssignaal dat verstrooide voetgangers moet waarschuwen. Toch wel opmerkelijk.
Plan in voorbereiding
Volgens het kabinet van de regionale minister van Leefmilieu, Alain Maron (Ecolo), is er een plan in voorbereiding tegen deze bron van vervuiling die de levenskwaliteit van de inwoners beïnvloedt. De komende maanden lopen de studies in ieder geval voort. Er komen radars die niet verbaliseren, maar het wel mogelijk maken om de geluidsmetingen te verfijnen en te vergelijken met de luchtvervuiling. Er zijn verschillende manieren om het probleem aan te pakken. Zo is preventie met radars mogelijk bij automobilisten om de acceleratiefases beter te beheersen. Als tweede stap zouden ‘verbaliserende’ anti-geluidsradars hun intrede kunnen doen in de straten van Brussel, zoals nu al het geval is in Parijs.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be