De bereikbaarheid van Brussel wordt de komende jaren een grote uitdaging. We mogen niet vergeten dat er elke dag meer dan 350.000 pendelaars Brussel binnenkomen en 60 procent van hen komt uit Vlaanderen. Deze pendelaars moeten simpelweg op hun werk geraken, of dat nu met de trein, de fiets of de auto is.
Volgens VOKA (het Vlaams netwerk van ondernemingen) wordt de balans verstoord, omdat pendelaars die met de auto komen voortaan sterk benadeeld worden. VOKA verwijst vooral naar het project om het laatste stuk van de A12 om te vormen tot een stadsboulevard, zoals aangekondigd door de minister van Mobiliteit van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, Elke Van den Brandt (Groen).
De organisatie vertelt in de krant La Libre Belgique dat ze de aanpak van de stad niet begrijpt. In haar project is zelfs geen alternatieve parking voorzien. De situatie wordt zeer ernstig genomen, in die mate zelfs dat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) juridische stappen overweegt …
Geen eiland
De werkgeversorganisatie trekt aan de alarmbel. Ze geeft aan dat Brussel de pendelaars nodig heeft, want het financiële voortbestaan staat op het spel. Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest leeft immers ook van de bedrijven. Als werknemers hun werkplek niet gemakkelijk kunnen bereiken, riskeren de bedrijven eenvoudigweg van locatie te veranderen, wat leidt tot tal van faillissementen en werkgevers die geen personeel meer kunnen vinden, vooral in deze periode van schaarste voor veel sectoren.
Advertentie – lees hieronder verder
Voor VOKA moet de verbreding van de Ring van Brussel een prioriteit zijn om de toegang tot de hoofdstad voor werknemers te verbeteren. VOKA wijst erop dat er momenteel geen waardige alternatieven worden aangeboden. Het Gewestelijk ExpresNet is bijvoorbeeld een soort monster van Loch Ness dat regelmatig opduikt, maar nooit echt concreet wordt.
Bedrijven verhuizen
De vrees van VOKA wordt ook in het zuiden van het land gedeeld. Steeds meer Waalse bedrijven sturen geen werknemers meer om klanten in Brussel te bezoeken, behalve als de uren gefactureerd kunnen worden. Dat is de schuld van de files, het gebrek aan parkeerplaatsen enzovoort.
Kortom, Brussel verliest zijn economische aantrekkingskracht. Er zijn al verschillende voorbeelden te noemen: Carrefour en Delhaize verhuisden onlangs vanuit Brussel naar Vlaanderen, vooral (maar niet alleen) om mobiliteitsredenen.
De hoofdstad mist dus kansen en ontmoedigt bedrijven die bovendien te maken hebben met een war for talent. Als het niet meer mogelijk is om talenten aan te trekken, dan moeten ze verhuizen naar andere regio’s. En de cijfers liegen niet: volgens Statbel verhuisden in 2020 1.708 Brusselse bedrijven naar Vlaanderen, terwijl het aantal in Vlaanderen gevestigde bedrijven dat naar Brussel kwam slechts 1.177 bedroeg. Hetzelfde geldt voor Wallonië: 751 Waalse bedrijven verhuisden naar Brussel, terwijl 1.116 bedrijven de hoofdstad verlieten richting Wallonië …
Toch is het niet allemaal kommer en kwel. Het aantal startende bedrijven neemt immers elk jaar toe. Er is dus ook een echte dynamiek, ook al trekt het bedrijf zodra het groeit vaak weg uit Brussel om een hele reeks redenen, waaronder de prijs van het vastgoed en de mobiliteitsproblemen. Iets om over na te denken …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be