Tot een paar maanden geleden waren de brandstofprijzen nog redelijk. Inderdaad, tijdens de coronacrisis, als gevolg van de daling van de vraag naar producten en minder verplaatsingen, was de prijs van diesel zelfs gedaald tot 1,25 euro/l. Maar vandaag alles is veranderd en het sterke economische herstel in combinatie met internationale spanningen in Oekraïne deden de prijzen exploderen.
Tot voor kort bereikte de prijs per liter diesel met 1,75 euro/l zijn hoogst niveau. Een drempel die intussen ruimschoots overschreden wordt aangezien deze brandstof nu staat genoteerd tegen een officiële prijs van 1,85 euro/l. De prijs van een liter benzine blijft niet achter: 1,83 euro/l voor super 98. Het probleem is dat de experts vertellen dat deze situatie lang kan aanhouden en dat de recordprijzen die we nu kennen nog kunnen oplopen tot de symbolische kaap van 2 euro/l, of zelfs hoger. De vraag is niet of dit zal gebeuren, maar wanneer het zal gebeuren.
Wanneer?
Volgens verschillende bronnen zou dit plafond van 2 euro/liter de komende weken nog niet bereikt worden. Toch zou dat mogelijk zijn in de loop van het jaar 2022 als de economische situatie aanhoudt. Zeker als de vraag blijft aanhouden. Voor de Belgische oliefederatie is de stijging van de prijs van een vat ruwe olie (Brent) verantwoordelijk voor deze stijging.
Toch zou men zich ook kunnen afvragen waarom de prijzen zulke toppen bereiken terwijl het vat Brent al vergelijkbare prijzen ($ 90), of zelfs hoger heeft gekend, op de markten? Welnu, dat is het gevolg van een kettingreactie. Want voor het raffineren van brandstoffen heb je energie nodig, zoals gas of elektriciteit, waarvan de prijzen ook zijn geëxplodeerd. Als gevolg hiervan stijgen ook de productiekosten met deze recordtarieven als resultaat. In de krant La Dernière Heure geeft de Belgische oliefederatie aan dat grondstoffen ook duurder zijn en ook de distributiekosten stijgen, opnieuw door deze toename van de energieprijzen. En daar komt nog een BTW bij die fluctueert naargelang de prijs. Een vicieuze cirkel!
Advertentie – lees hieronder verder
Waar zal het eindigen?
Natuurlijk betekent het ongeluk van sommigen, het geluk van anderen. In dit geval hebben de olieproducerende landen (OPEC) besloten om hun productie te bevriezen terwijl de vraag toeneemt. Dit is voor hen uiteraard een buitenkans om een optimaal financieel rendement te bekomen. Consumenten worden dus ook beïnvloed door deze vorm van georganiseerde schaarste die de markten verstoort.
De kans is klein dat het op korte of middellange termijn weer rustiger wordt, want het economisch herstel zal niet snel verzwakken. Zodra de winter op het noordelijk halfrond voorbij is, zal het luchtverkeer naar verwachting snel terugkeren naar het niveau van voor de crisis. En dus ook het brandstofverbruik, wat de druk op de markten nog verder zal vergroten. Minder geruststellend is de visie van Francesco Contino, hoogleraar energie aan UCLouvain die aangeeft dat de wereld niet immuun is voor een nieuwe olieschok vanwege een te grote onbalans tussen vraag en aanbod.
Wat doet de overheid ondertussen? Want het is niet met de symbolische maatregelen voor de prijs van elektriciteit dat dingen zullen veranderen voor de werknemers die elke dag hun auto moeten nemen. Er is echter een mechanisme dat de stijging zou kunnen verzachten: de befaamde omgekeerde cliquet.
De minister van Economische Zaken zou dit voorstel op tafel hebben gelegd, zei zijn kabinet deze week (dinsdag 8 februari). Maar ook al was de tekst klaar om dit mechanisme te activeren, toch zou er geen overeenkomst zijn binnen de Vivaldi-coalitieregering om het uit te voeren. Geen enkele andere partij wilde het: noch blauw, noch rood, noch groen.
Toch blijft België gespaard als we het Europees bekijken. Inderdaad, in Frankrijk en Italië bijvoorbeeld, afficheren al verschillende tankstations prijzen die hoger zijn dan twee euro per liter…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be