De energieprijzen zijn geëxplodeerd, en dan vooral de brandstoffen die nu weer de 2 euro per liter overschrijden. Dit ondanks de recente inspanningen van de overheid om de rekening van automobilisten te verlagen met de forfaitaire verlaging van 17,5 cent per liter, maar nog geen geactiveerde omgekeerde cliquet. Het te plotse economische herstel en de oorlog in Oekraïne zijn de twee belangrijkste parameters die de energieprijzen nog lang hoog zullen houden.
Momenteel kost een volle tank van 50 liter diesel meer dan 100 euro, om tussen de 750 en 900 km af te leggen, afhankelijk van de auto en de gekozen route. Deze hoge prijzen zijn moeilijk te slikken voor de consumenten die al te maken hebben met een zeer hoge inflatie op alle vlak, of het nu gaat over voedsel, bouwproducten, meubels of kleding.
Voortaan moeten ze ook soms al hun spaarpot aanspreken om zich te kunnen verplaatsen en naar hun werk te gaan, want de auto is vandaag nog steeds het meest gebruikte vervoermiddel. Uiteraard wordt wie een bedrijfswagen met een tankkaart heeft veel minder getroffen, omdat tanken dan niet meer kost en er geen beperkingen aan de verplaatsingen zijn. In deze barre tijden is de waarde van dit voordeel dus aanzienlijk gestegen.
Voordeel van 840 euro
De redactie van De Standaard maakte de rekening met de hulp van de FOD Mobiliteit. Gemiddeld legt een bedrijfswagen 28.000 km per jaar af (cijfers voor de pandemie) en als we uitgaan van een verbruik van 6 l/100 km, komt dit neer op een jaarlijks verbruik van 1.680 liter diesel. Dat betekent met een prijs van 2 euro per liter een kostprijs van 3.360 euro.
Advertentie – lees hieronder verder
Tot een paar maanden geleden kostte brandstof echter maar 1,5 euro/ liter, een verschil van 0,5 euro/liter. Op basis daarvan is dit dus een stijging van 840 euro per jaar aan brandstofkosten, en tevens de toename van het extralegale voordeel voor wie ervan kan genieten.
Aanpassing mogelijk?
Met deze ongelijkheid kan men zich afvragen of de werkgever aanpassingen van zijn werknemer kan vragen, aangezien de kosten ook voor hem aanzienlijk zijn gestegen. Het antwoord ligt voor de hand: nee, want dit voordeel is contractueel bepaald en kan dus niet eenzijdig worden gewijzigd.
Het enige wat de werkgever eventueel kan doen is zijn werknemer sensibiliseren om brandstof te besparen, dat hij tankt als de prijzen dalen of door het aandeel telewerk waar mogelijk te verhogen. Afgezien daarvan is de manoeuvreerruimte vrij nihil, behalve de overgang van het wagenpark naar de elektrische auto versnellen.
Werknemers die geen tankkaart of bedrijfswagen hebben, zijn in deze situatie dus sterk benadeeld. Goed, ze kunnen hun woon-werkverkeer fiscaal aftrekken, maar vergeet niet dat dit gebeurt op basis van een forfait dat absoluut niet de evolutie van de prijzen aan de pomp volgt…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be