Het systeem heet Acoustic Vehicle Alerting Systems (AVAS). Het wordt in de hele Europese Unie opgelegd bij snelheden beneden 20 km/u. Het geluid moet lijken op dat van een diesel- of benzinewagen en het volume ervan moet minstens 56 dB en maximum 75 dB bedragen. Wie ‘s nachts een residentiële wijk in moet, mag weliswaar gebruikmaken van een ‘valsspeelmechanisme’ waarmee het fake-motorgeluid toch niet wordt geproduceerd.
En bij hogere snelheden?
Een elektrisch voertuig dat sneller rijdt dan 20 km/u, is voldoende hoorbaar en vormt dus geen gevaar wat dat betreft. Bij het achteruitrijden moet trouwens ook een geluidssignaal geproduceerd worden.
Voor élke EV?
De nieuwe regel is van toepassing op modellen die nieuw op de markt komen (vanaf 1 juli 2019) en dus niet op elektrische voertuigen die al rondrijden. Vanaf 2021 moet elke EV die uit de toonzaal komt, klinken alsof hij een verbrandingsmotor in zich heeft.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be