De Euro-normen worden elke vijf jaar herzien en het was de bedoeling om de Euro 7-norm in 2025 te lanceren. Momenteel weten we nog niet wat de bepalingen of de toegelaten grenswaarden van vervuilende stoffen zullen inhouden. Verschillende bronnen suggereren dat de tolerantie voor bepaalde stoffen gehalveerd zou worden, maar niets is zeker.
Het probleem is vooral dat de inhoud van deze toekomstige norm nog altijd niet gecommuniceerd werd. Het is blijkbaar een lastige bevalling. De Euro 7-norm zou weleens de laatste euronorm kunnen zijn, aangezien de Europese Commissie het einde van de verbrandingsmotor in 2035 heeft aangekondigd. Achter de schermen wordt ook gezegd dat Europa deze Euro 7-norm bijzonder streng wil maken om autofabrikanten nog sneller richting de elektrische auto te duwen.
Problematische timing
Het idee om druk uit te oefenen, valt niet overal in goede aarde. De timing begint in ieder geval een ernstig probleem te vormen. Als de inhoud van de norm niet heel snel bekend geraakt, wordt de tijd die overblijft voor onderzoek, ontwikkeling en industrialisatie simpelweg onhaalbaar voor de autofabrikanten.
Zware en dringende investeringen riskeren de prijs van auto’s met een verbrandingsmotor explosief te verhogen vanaf 2025, over amper drie jaar dus. Dit vooruitzicht beïnvloedt in de eerste plaats de kleinste en goedkoopste modellen, die de grootste prijsstijging te verwerken krijgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat effect zien we trouwens vandaag al: de als te streng beschouwde Euro 6d-norm betekende het einde voor de kleine stadsauto’s van Peugeot (108) en Citroën (C1), net als de Renault Twingo of het Smart-gamma. Dit maakt auto’s alweer minder toegankelijk voor personen met een beperkter inkomen. En zo dreigt een nieuwe sociale kloof te ontstaan.
Eerst zouden de bepalingen van de Euro 7-norm al eind 2020 bekendgemaakt worden. Daarna werd de planning uitgesteld naar eind 2021 en dan weer naar eind april. Maar de Europese Commissie heeft de datum zonet alweer verschoven. Ze geeft nu aan dat ze niet voor eind juli 2022 zullen verschijnen.
Het spreekt voor zich dat twee en een half jaar tijd voor een veel strengere norm geen haalbare optie meer is voor autoconstructeurs en het valt te vrezen dat ze hun gamma’s met verbrandingsmotoren simpelweg volledig zullen schrappen. Hoe meer tijd er verstrijkt, hoe korter de deadline, waardoor de ingenieurs nog weinig mogelijkheden en speelruimte hebben om oplossingen te vinden. De situatie is zodanig kritiek dat je je kunt afvragen of de Europese Commissie dit niet opzettelijk doet en de druk opvoert om het lot van de verbrandingsmotor nog voor de deadline van 2035 te bezegelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be