Dat de Europese politieke leiders een massale overgang naar elektrisch rijden ambiëren, weet het kleinste kind inmiddels. Vanaf 2035 mogen er in ons werelddeel zelfs geen nieuwe auto’s op benzine of diesel meer worden verkocht (een streefdatum die de Vlaamse politiek zelfs naar 2029 heeft geschoven, nvdr) ook al zijn bepaalde landen tegen die maatregel, en niet van de minsten.
Op de vraag of elektrische auto’s een deftig wapen in de strijd tegen klimaatverandering zijn, antwoorden de meeste wetenschappers positief. En ook steeds grotere delen van de bevolking blijken de elektrische revolutie te omarmen, althans volgens een recente enquête van Renault.
“Van essentieel belang”
Van alle ondervraagden beweerde 62% dat “ze hun gewoonten al hebben veranderd om het milieu te helpen”, en maar liefst 80% is van mening dat er het volgende decennium meer door elektriciteit aangedreven auto’s geproduceerd moeten worden. 69% gaf zelfs aan dat elektrische auto’s en plug-in hybrides van essentieel belang zijn om een mooie toekomst tegemoet te kunnen gaan.
Advertentie – lees hieronder verder
Waarom willen Europeanen elektrisch rijden?
Opvallend: het percentage dat aangeeft elektrisch te willen rijden omwille van de meer ontspannen ervaring (76%) ligt een pak groter dan het percentage dat zou omschakelen omwille van het milieuvriendelijke aspect (44%) of de eventuele kostenbesparing (43%).
Minstens even opvallend is dat meer dan de helft van de respondenten (54%) vindt dat de transitie van wagens met een verbrandingsmotor naar elektrische modellen te traag verloopt.
Waarom willen Europeanen niet elektrisch rijden?
De grootste struikelblokken om geen elektrische auto te kopen, liggen voor de hand. Zo is 38% niet (meteen) van plan om emissievrij te rijden omwille van de kleine autonomie van de meeste EV-modellen, laat 35% zo’n wagen momenteel links liggen omwille van de beperkte laadinfrastructuur (het aantal openbare laadpalen verschilt weliswaar fos van land tot land, nvdr) en vindt 30% een geschikte elektrische auto te duur.
Akkoord, er zijn inmiddels betaalbare exemplaren (met op kop de Dacia Spring, niet toevallig van de Renault-groep) maar daarvan is het rijbereik alles behalve om over naar huis te schrijven. In dat opzicht hoopt iets meer dan de helft (51%) van de deelnemers aan het onderzoek dat constructeurs een tandje zullen bijsteken om elektrische modellen interessanter te maken.
Zijn Europeanen voldoende op de hoogte?
Blijkbaar niet. 70% heeft er geen idee van of er oplaadpunten in de buurt van hun woning zijn, 42% is er zich niet van gewaar dat je een EV ook via een gewoon stopcontact kan opladen en een indrukwekkende 90% kent de definitie van een plug-in hybride niet. Tot die laatste conclusie kwam Toyota onlangs ook, waarover meer in dit artikel.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be