De Brusselse minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen), is zeer actief in haar ambitie om de mobiliteit in Brussel te hervormen. Zij heeft de afgelopen weken ingrijpende maatregelen genomen die allemaal gericht zijn op het weren van auto’s uit de hoofdstad. De minister is namelijk van plan om meer flitspalen te plaatsen, maar ook om parkeerplaatsen te elimineren, lanen om te vormen tot fietspaden en het aantal rijstroken op het einde van de A12 te verminderen.
Nu pakt de minister van Mobiliteit de parkeerkosten in de hoofdstad aan. Zij heeft inderdaad een project ingediend rond parkeerzones en bewonerskaarten. De minister acht het nodig om de tarieven te verhogen, omdat het aantal auto’s dat op straat geparkeerd staat volgens haar veel hoger is dan in Parijs of Amsterdam. Amsterdam misschien, maar Parijs dat valt nog te zien…
Dit project maakt uiteraard deel uit van het mobiliteitsplan Good Move, dat voorziet in een aanzienlijke vermindering van het aantal parkeerplaatsen in de hoofdstad. La Libre Belgique heeft het document van dit project van de minister in handen gekregen en daarin lezen we dat de forfaitaire vergoeding bij een parkeerovertreding (geen ticket) zou stijgen van 25 euro vandaag naar 40 euro. Dat is meteen 15 euro erbij. Bovendien voorziet het ontwerp in de koppeling van dit tarief aan het indexcijfer van de consumptieprijzen. Het zou dus automatisch geïndexeerd worden, op 1 februari van elk nieuw jaar.
Ook bewoners
In dezelfde geest zouden ook de Brusselaars getroffen worden, vooral wie een bewonerskaart heeft om te parkeren. De prijs van deze kaart zou stijgen naar 60 euro voor één auto en 120 euro voor de tweede auto in hetzelfde gezin. En dat is nog niet alles: voor mensen met een woning in Brussel als tweede verblijf, zou deze kost oplopen tot 500 euro per jaar. Geldklopperij?
Advertentie – lees hieronder verder
Dit project heeft uiteraard de andere politieke partijen van de meerderheid, die geloven dat de Groenen zwaar overdrijven, stevig op stang gejaagd. Ze beschuldigen de Groenen zelfs van ‘provocatie’, met het argument dat de huidige LEZ en de verstrenging ervan vanaf 2022 al sterke factoren zijn in het beperken van het verkeer. In die context blokkeert de PS momenteel het project van Elke Van den Brandt die de laatste vergadering zelfs geïrriteerd verliet. Dit is een nieuwe episode in een te gek verhaal dat de burger uiteindelijk toch weer zal betalen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be