Bugatti-klanten zijn veeleisend, ook wat de airco aan boord betreft. “Onze voertuigen rijden zeer snel. Om ervoor te zorgen dat de luchttoevoer perfect werkt, zelfs bij zeer hoge snelheden, moeten we bijzonder goed zijn in het regelen van de ventilatie en de airconditioning”, aldus Julia Lemke uit, ingenieur van het merk. Bij Bugatti gaan ze zo ver dat het airconditioningsysteem de luchtstroom aanpast als de wagen (zeer) hoge snelheden bereikt. Waar bij conventionele voertuigen de lucht via de onderkant van het raam in het passagierscompartiment terechtkomt, is dit bij een Bugatti alleen het geval met minder dan 250 km/u op de teller. Zit je daarboven, dan wordt de druk omgekeerd: een regelsysteem met een extra dynamisch drukventiel en een geoptimaliseerde ventilator zorgt ervoor dat er meer lucht in het passagierscompartiment wordt gebracht.
Een ander bijzonder kenmerk van de Bugatti Chiron is dat zijn carrosserie bijzonder aerodynamisch is. Een voorruit met een invalshoek van slechts 21,5 graden is hiervoor een voorwaarde. Hierdoor wordt het glasoppervlak vergroot tot 1,31 m² – een conventioneel compact voertuig heeft een glasoppervlak van ca. 0,70 m² en een invalshoek van ca. 30 graden. Het passagierscompartiment warmt daarom meer op door de hogere zonnestraling, de zogenaamde zonbelasting.
Het glazen dak, “Sky View” gedoopt, doet natuurlijk ook zijn duit in het zakje als de zon schijnt. De modellen Chiron en diens afgeleide, de Divo, beschikken daarom over een krachtige aircocompressor (met een koelvermogen tot 10 kW!) en twee condensatoren, wat vermogen genoeg oplevert om een appartement van ongeveer 80 m² af te koelen.
Voor de herinnering: Bugatti is nooit vies van superlatieven…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be