Actualiteit

Hoge brandstofprijzen: moeten we rantsoeneren?

De hoge energieprijzen (ook voor brandstof zoals benzine en diesel) leiden tot een gedragsverandering bij consumenten. Bestuurders beperken namelijk hun uitgaven aan de pomp. Gaan we binnenkort weer rantsoeneren, zoals bij de oliecrisis in 1973?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 2 feb. 2022 | Leestijd: 2 min

De stijging van de energieprijzen was zelden zo sterk. Een vat Brentolie is gestegen tot 90 dollar, terwijl de prijs in december nog rond de 70 dollar schommelde. Deze prijsverhoging komt door de sterke vraag na de covidcrisis, terwijl nog niet alle toeleveringsketens die onderbroken werden vandaag al hersteld of gestabiliseerd zijn.

De hogere prijzen hebben een directe impact op de huishoudens en vooral op mensen die dagelijks hun auto nodig hebben om te gaan werken, de kinderen te vervoeren enzovoort. Sinds afgelopen weekend heeft de dieselprijs opnieuw een recordhoogte bereikt (meer dan 1,8 euro/liter). Deze inflatie bemoeilijkt de levensomstandigheden van de Belgische huishoudens, zeker diegene die het al krap hadden.

Advertentie – lees hieronder verder

Rantsoenen

Door deze context hebben de Belgen uiteraard hun gedrag aangepast. In tankstations lijkt het tijd om te rantsoeneren, als we de tankstationuitbaters mogen geloven. Natuurlijk is deze situatie niet te vergelijken met de oliecrisis van 1973, toen er onvoldoende brandstof was voor iedereen (nadat de Amerikaanse productie van ruwe olie daalde vanaf 1971). Nu zijn het de consumenten zelf die zich beperkingen opleggen.

Vooral bestuurders die niet over een tankkaart en bedrijfswagen beschikken, hebben de neiging om de tank maar voor de helft te vullen en niet meer vol te tanken. Ze tanken voor 30 à 40 euro, maar niet meer. Hetzelfde fenomeen zien we bij wie z’n mazouttank laat vullen. In Le Soir geeft Brafco (de Belgische Federatie der Brandstoffenhandelaars) aan dat de tank nog maar voor 500 of 800 euro gevuld wordt, maar zelden voor hogere bedragen.

Verplaatsingen beperken?

Nog in de krant Le Soir, meldt brandstofdistributeur Octa+ dat er voor 10 procent minder geleverd wordt. Deze rantsoenering geeft aan dat de consument een vast budget besteedt aan brandstof en daar niet van afwijkt. Dat betekent dat hij ook besloten heeft om minder te rijden en een onderscheid te maken tussen essentiële en niet-essentiële verplaatsingen.

Slecht nieuws is dat deze situatie wellicht blijft duren. Door de hoge prijs per vat, de euro die verzwakt tegenover de doller en de geopolitieke spanningen tussen Rusland, Oekraïne en de NAVO, zijn volgens economen alle ingrediënten aanwezig voor blijvende prijsstijgingen de komende weken en maanden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon