Suzuka is een 5,8 km lang circuit dat bekendstaat om zijn snelle chicanes en uitdagende bochten en bevat een recht stuk van 1,2 km. Het wordt als een van de meest veeleisende omlopen ter wereld beschouwd.
Lichter = sneller
De nieuwe Civic Type R Limited Edition is 47 kg lichter dan de standaardversie, wat hem een tikkeltje sneller maakt (0 tot 100 km/u in 5,7 seconden…) en al zeker op circuit. Op motorisch vlak zijn er geen verschillen: de 2-liter turbo met VTEC-technologie – lees: kleppen met een variabele timing en lifthoogte – produceert dus nog steeds 320 pk bij 6.500 t/min en 400 Nm koppel tussen 2.500 en 4.500 t/m. Zijn oplage in Europa is beperkt op amper 100 exemplaren, vandaar de voor de hand liggende benaming.
Sneller dan iconische Ferrari
Om je een idee te geven van de rondetijd: de compacte Honda scheurde een seconde sneller over de eindmeet dan de Ferrari F40, de natte droom van zowat alle sportwagenliefhebbers die in de jaren ’80 zijn opgegroeid en niet per se van een Porsche 911 Turbo droomden, en klopte de Renault Megane RS Trophy-R met ongeveer anderhalve seconde. Achter het stuur van de Honda zat racepiloot Takuya Izawa, bekend van de GT Series. Hieronder kan je de man in kwestie aan het werk zien.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be