De opeenvolgende crises sparen de burgers niet. Er was Covid-19, toen het sterke economische herstel dat een aanzienlijke inflatie genereerde, een algemene prijsstijging die nu en waarschijnlijk voor lange tijd wordt versterkt door de oorlog in Oekraïne. Het gevolg zijn tekorten en prijsstijgingen die in de recente geschiedenis vrijwel ongekend zijn. Aan het einde van de keten is het echter duidelijk dat vooral de consument wordt getroffen, maar ook de weknemers die de vruchten van hun arbeid zien smelten als sneeuw voor de zon.
Oplopende kosten
In de huidige context zien werknemers hun transportkosten toenemen. Verschillende media, waaronder RTBF en La Libre, hebben verscheidene enquêtes onder de werknemers gehouden over hun dagelijks leven en de moeilijkheden die ze ondervinden. En dat plaatje is natuurlijk niet zo fraai, want met het afnemen van de Covid-19-epidemie moeten veel werknemers terug naar de werkvloer en opnieuw flinke afstanden afleggen.
Sommigen die ook 100% aan telewerk deden, moeten terugkeren naar 100% face-to-face, wat hun brandstofbudget zal verhogen van nul naar 250 euro per maand voor een afstand van 40 km (of 80 km voor de heen- en terugreis). Voor velen vertegenwoordigt dit een aanzienlijk deel van hun salaris: tussen de 5 en 10%. Dit is natuurlijk enorm en misschien kan het nog erger worden, want het is niet onmogelijk dat de prijzen de komende weken of maanden weer zullen stijgen.
Advertentie – lees hieronder verder
Een andere baan zoeken?
In deze context overwegen steeds meer werknemers om misschien van baan te veranderen om dichter bij huis te kunnen werken, terwijl anderen onderhandelen om het voordeel te bekomen van een bedrijfswagen en de kostbare tankkaart die ermee gepaard gaat.
Natuurlijk zijn ook zelfstandigen of zaakvoerders van kleine bedrijven geplaagd door de hoogoplopende verplaatsingskosten (gemiddeld +25%), zeker wie vaak naar klanten gaat of machines moet bedienen (tuinman, aannemer, enz.). Er is dus een risico op een ‘grote berusting’ zoals in de Verenigde Staten na de pandemie: in een verlangen om anders te gaan leven, hebben enkele miljoenen mensen hun baan opgegeven, waardoor een aanzienlijk onevenwicht en tekorten op de arbeidsmarkt zijn ontstaan. Dit scenario kunnen we missen in België, aangezien ons land al ernstige tekorten heeft in bepaalde sectoren.
Ook ziekteverzuim
De situatie is echt zorgwekkend, omdat sommige werknemers gedwongen zijn om met ziekteverlof te gaan omdat ze hun volle tank benzine of diesel aan het einde van de maand niet meer kunnen betalen. Logisch dat de betrokkenen eieren voor hun geld kiezen. Dit toont in ieder geval de ellende van sommigen en de ernst van de situatie aan.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be