Lage-emissiezones duiken in steeds meer steden op. Voor de overheid gaat het om het verminderen van het verkeer én het verbeteren van de luchtkwaliteit door de meest vervuilende voertuigen te verbieden. Als gevolg hiervan verbiedt de lage-emissiezone of LEZ de toegang aan de meest vervuilende voertuigen en zorgt ervoor dat deze maatregelen na verloop van tijd verder verstrengen. Dat is precies wat er nu in Brussel gebeurt. En het is duidelijk dat deze operatie ook de schatkist van het Gewest goed spijst.
Het verbod heeft uiteraard betrekking op modellen met verbrandingsmotoren en in het bijzonder die met de laagste euronorm. Ook voor het brandstoftype zijn er verschillen, omdat bijvoorbeeld diesels geacht worden meer luchtverontreinigende stoffen uit te stoten dan benzinevoertuigen.
Met ANPR-camera’s
Controles binnen lage-emissiezones worden uitgevoerd door ANPR-camera’s die de nummerplaten scannen en vervolgens de gegevens vergelijken met die van de inschrijvingen. Zo kan de computer onmiddellijk een auto identificeren die niet langer tot de zone is toegelaten en wordt vervolgens een boete naar de eigenaar gestuurd.
De boetes zijn echter hoog aangezien ze 350 euro bedragen voor een overtreding. Een bedrag dat uiteraard bij recidive opnieuw moet worden betaald, maar dan pas na een periode van 3 maanden. Desondanks zijn de bevindingen verrassend: in 2021 steeg het aantal boetes voor het overtreden van de regels van de LEZ met 30%, van 12.321 naar 16.642. Dat is dus een forse stijging aangezien er in 2018 (het jaar van invoering van de LEZ) slechts 385 boetes waren, maar in 2019 al 9.936. Maak de rekening maar: na 4 jaar LEZ heeft Brussel al 39.284 boetes geïnd, goed voor 13,8 miljoen euro!
Advertentie – lees hieronder verder
Er is nog wel een manier om Brussel binnen te komen met je oude auto, zonder een boete van 350 euro te betalen. Het volstaat om een pas (35 euro) te kopen voor een toegang van één dag, die 8 keer per jaar verlengbaar is. En ook hier zien we dat de cijfers exploderen: van 14 passen in 2018 gingen we naar 3.025 in 2019, naar 7.298 in 2020 om in 2021 tot 10.959 aanvragen te komen. Dat is nog eens 745.000 euro extra in de schatkist.
Twijfelachtige efficiëntie van LEZ
Misschien is deze situatie ideaal is voor de schatkist van het Gewest, maar hoe zit het dan met de gezondheid van de inwoners? Want laten we niet vergeten dat dit de primaire doelstelling van de LEZ is. Welnu, die balans is niet briljant, want Brussel is zojuist op de vingers getikt door de WHO die aangeeft dat de stad de normen niet haalt, vooral voor de uitstoot van stikstofdioxide die verantwoordelijk is voor irritatie van de ogen, neus en keel, maar ook de irritatie van de longen en een vermindering van de longfuncties.
Toch verwacht de overheid dat het de komende maanden de goede kant op zal gaan, juist dankzij de verstrenging van de LEZ die zopas de Euro 4-diesels heeft verboden.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be