Eigenaars van de meest vervuilende auto’s moeten, sinds maandag 25 oktober, 14,80 euro per dag betalen om in het centrum van Londen te mogen rijden. Deze maatregel is al twee jaar van kracht in het hart van de stad en toont daar positieve effecten op de luchtkwaliteit, melden de media. Maar deze nieuwe belasting, midden in de post-Covid-19 herstelperiode, doet ook vele wenkbrauwen fronsen.
De lage-emissiezone wordt nu… 18 keer groter! Dat is de situatie waarin de Britten zich sinds 25 oktober bevinden. Inderdaad, sinds die datum beslaat de LEZ een veel grotere zone.
Het toepassingsgebied gaat nu van Tottenham in het noorden tot Brixton in het zuiden. In dit gebied zullen “dieselauto’s gekocht vóór 2015 en benzinevoertuigen van vóór 2006 een belasting van 14,80 euro per dag moeten betalen om er te rijden”, aldus de krant The Financial Times. En dit zal ook gelden voor zeer korte trajecten, er zullen geen uitzonderingen zijn.
Sinds 2017
In 2019 zette Labour-burgemeester Sadiq Khan het werk van zijn voorganger Boris Johnson verder en nam hij krachtige maatregelen om de meest vervuilende auto’s uit het stadscentrum te weren. De focus lag vooral op de voertuigen die de meeste fijne deeltjes en stikstofoxiden (NOx) uitstoten, twee stoffen die verantwoordelijk zijn voor de dood van vele duizenden mensen per jaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Het is duidelijk dat het proefproject dat sinds 2017 is opgezet zijn vruchten afwerpt, want tussen deze datum en 2020 daalden de stikstofoxideconcentraties vier keer sneller dan in de rest van Londen. De autoriteiten merkten dat de LEZ de inwoners duidelijk heeft aangemoedigd om hun gewoonten te veranderen en te stoppen met betalen om te mogen vervuilen. Sterker nog: sinds de aankondiging van de uitbreiding van het gebied hebben al duizenden inwoners hun regelingen getroffen en hebben ze schone voertuigen aangeschaft, mede dankzij overheidssubsidies (61 miljoen pond).
Vandaag schat de overheid dat 80% van de auto’s die in deze uitgebreide perimeter aanwezig zijn, voldoen aan de emissiecriteria. Bovendien zou er geen sprake zijn van sociale ongelijkheid, aangezien de voertuigen van de armste klassen gemiddeld slechts één jaar ouder zouden zijn dan die van de rijke klassen.
Toch melden verschillende waarnemers dat er nog een weg te gaan is en dat subsidies niet alles oplossen. Londen heeft inderdaad nog een beter netwerk van laadpalen nodig, terwijl ook het openbaar vervoer betrouwbaarder zou moeten zijn voor de gebruikers.
Ontevredenheid
Natuurlijk zorgt deze maatregel ook voor onvrede, vooral in de context van de coronacrisis, maar ook door de sterke stijging van de brandstofprijzen in de afgelopen maanden. De economische situatie in het Verenigd Koninkrijk (net als elders) is inderdaad moeilijk en velen zien de invoering van deze nieuwe belasting met een zeer negatief oog.
De burgemeester van Londen Sadiq Khan heeft naar verluidt geweigerd de invoering van de uitgebreide LEZ uit te stellen, ondanks verzoeken van de Federatie van kleinhandel. Aangenomen wordt dat de Engelse doelstelling om de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren al in 2030 te verbieden hiermee verband houdt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be