Op een gemiddelde van 1.000 ongevallen vallen er 21 doden met zulke wagentjes, tegenover 18 met personenwagens en 12 met bromfietsen. Dat blijkt uit cijfers van het Agence wallonne pour la Sécurité routière (AWSR) die Sudpresse heeft kunnen inkijken. Auto’s zonder rijbewijs – waarvoor je trouwens vaak wél een rijbewijs nodig hebt – absorberen de impact minder goed, moeten niet verplicht van een airbag voorzien zijn én hoeven niet naar de technische keuring.
Wagens die niet sneller kunnen dan 45 km/u hebben meer doden voortgebracht in Wallonië (144 tussen 2014 en 2017) dan in Vlaanderen (94) of Brussel (4). Opvallend is dat 72% van de betrokken bestuurders ouder was dan 45. Waals-Brabant vormt hierbij de uitzondering: in die provincie verkiezen ouders een kleine vierwieler boven een scooter of bromfiets en vertegenwoordigen jongeren bijgevolg 10 op 13 ongevallen met zulke karretjes.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be