240Z (1969-1973)
In het midden van de jaren ’60 begonnen Japanse fabrikanten aan hun Amerikaanse offensief. De aandacht werd vooral gericht op de nichemarkt van de roadsters, die voornamelijk door Britse merken werd gedomineerd. Nissan kwam op het idee van een knappe sportwagen die zowel leuk, betrouwbaar als goedkoop moest zijn. In 1969 was de 240Z een feit. De coupé werd gecommercialiseerd onder de merknaam Datsun en kostte in de VS amper 3.526 dollar. Het was een onmiddellijk succes. Onder de motorkap lag een 2,4-liter zescilinder-in-lijn (vandaar de naam) die ruim 150 pk ontwikkelde.
260Z (1974-1978)
Als knappe evolutie van de 240Z onderscheidde de 260Z zich vooral door zijn extra zitjes (2+2), wat mogelijk werd gemaakt door de verlengde wielbasis. Hoewel uitgerust met meer cilinderinhoud, zorgde de Amerikaanse milieunormen (toen al!) voor een daling van het maximumvermogen naar 139 pk. Europese versies waren 150 pk sterk.
Advertentie – lees hieronder verder
280Z (1979-1983)
Verkrijgbaar als 2+2 maar ook als pure tweezitter, was de 280Z de laatste coupé die als Datsun werd verkocht. Hij was volledig nieuw in vergelijking met de 260 Z, en comfortabeler dan ook. Onder de kap lag nog steeds een zespitter, nu met 2,8-liter slagvolume, en injectie maakte zijn intrede. De prestaties van de 280Z waren inferieur aan die van een toenmalige Golf GTI, wat enigszins teleurstellend was gezien zijn toegenomen vermogen (een dikke 170 pk). In Japan zette het merk die situatie recht door een turboversie te lanceren.
300ZX Z31 (1983-1989)
De eerste Nissan 300ZX was gezegend met een 3-liter V6 turbo die 228 pk leverde. Het model mikte duidelijk hoger dan zijn voorganger en dat was ook aan zijn complete uitrusting te zien. De zogenaamde T-roof tekende voor het eerst present.
300ZX Z32 (1989-1996)
De 2de generatie 300ZX voegde in zijn topversie een tweede turbo toe, goed voor max. 286 pk. Dit was in zijn tijd een hypermoderne sportwagen, die zelfs een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u had.
350Z (2003-2009)
De 350Z ging een beetje terug naar de essentie. Qua look, maar ook wat de aandrijving betrof. Turbo’s werden achterwege gelaten en de cilinderinhoud groeide verder, tot 3,5 liter. Eerst was hij te koop met 280 pk in de aanslag, uiteindelijk met 313 pk. De uitstekende prijs/prestatieverhouding maakte er een succesverhaal van, althans in de VS.
370Z (2009-)
De 370Z zag zijn longinhoud verder toenemen naar 3,7 liter en tekende voor 332 pk en zelfs voor een dikke 350 pk als je voor de Nismo-versie koos. Net als van de 300ZX en de 350Z bestond er een cabrioversie van. Na een carrière van 11 jaar mocht hij op pensioen, waardoor nu ten volle wordt uitgekeken naar de 400Z. Weet echter dat laatstgenoemde niet bij ons op de markt zal verschijnen vanwege zijn te hoge CO2-uitstoot…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be