Om de opwarming van de aarde te beperken is de wereld begonnen aan een enorme jacht op CO2, dit is het broeikasgas waarvan de zeer hoge concentraties in de atmosfeer de temperaturen opdrijven. Natuurlijk wordt dit in sommige delen van de wereld en in sommige landen beter toegepast dan in andere. Of in ieder geval zijn er daar meer middelen of mechanismen voorzien om ze te laten gelden. De Europese Unie probeert daarom haar lidstaten in harmonie te brengen en de overgang naar de elektrische auto tegen 2035 vast te leggen, wanneer de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren ook wordt verboden.
Dat is natuurlijk een stevige ambitie die onvermijdelijk ook op terughoudendheid stuit. Twee maanden geleden vertelde Tsjechië de Unie dat ze dit verbod in twijfel trok, enerzijds omdat de regering helemaal niet van plan is de elektrische auto te subsidiëren en anderzijds (en zonder dat dit direct wordt toegegeven) omdat Tsjechië ook van plan is zijn auto-industrie te verdedigen die nogal wat productie-eenheden (Skoda, Hyundai, etc.) en dus banen vertegenwoordigt.
Heibel in het zuiden
Nu is het Italië dat het besluit van de Unie in twijfel trekt. Giancarlo Giorgetti, minister van Economische Ontwikkeling, hield een belangrijke toespraak voor het Italiaanse parlement en zei dat “het overgangspakket moet worden herzien”, zodat het rekening houdt met de behoeften van de Italiaanse auto-industrie en de sociale aspecten die daarmee verband houden. Het is duidelijk dat Italië ook van plan is zijn industrie te verdedigen en er op zijn minst geen druk op wil uitoefenen. Voor Giancarlo Giorgetti is het verbieden van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren binnen 14 jaar simpelweg niet mogelijk, omdat zowel de auto-industrie als de toeleveranciers te veel zouden lijden.
Deze Italiaanse verklaring is echter geen complete verrassing, in de zin dat de heer Giorgetti in een interview met het dagblad Corriere della Sera al een standpunt had ingenomen over het verbod op auto’s met verbrandingsmotoren. Hij zei ook dat het mede om deze reden was dat Italië zich niet had aangesloten bij het COP26-pact – dat voorziet in de stopzetting van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren in 2035 in Europa en in 2040 in de rest van de wereld.
Advertentie – lees hieronder verder
De decarbonisatie wordt daarom steeds meer een bron van spanning over de hele wereld, wat duidelijk niet bevorderlijk is voor het nemen van kordate en constructieve beslissingen om de opwarming van de aarde te beperken. Het onderwerp is complex en laat ons vooral achter met zeer onvoorspelbare perspectieven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be