Op 30 augustus 2021 zal Parijs het voorbeeld van verschillende Franse steden en Brussel volgen en in bijna het hele centrum een maximumsnelheid van 30 km/u invoeren. Alleen op grote wegen zoals de langs de oevers van de Seine, het Bois de Boulogne en Vincennes, de Champs-Élysées, de Avenue Foch en de Avenue de la Grande Armée zal een snelheidsbeperking van 50 km/u blijven gelden. Op de Boulevard périphérique zal men 70 km/u mogen blijven rijden.
Verschillende doelen
De snelheid in stadscentra beperken, wordt gerechtvaardigd door de stelling dat zwakke weggebruikers zoals voetgangers en fietsers zo beter beschermd zullen zijn. Ook wil men de CO2-uitstoot van auto’s en vrachtwagens verlagen, evenals hun geluidsoverlast. Ten slotte is het ook de bedoeling om alle vormen van zachte mobiliteit, zoals fietsen en elektrische steps, te stimuleren. In het kort: men wil trager, veiliger, milieuvriendelijker en respectvoller verkeer.
Zal de “zone 30” écht iets veranderen?
In de praktijk zal deze nieuwe snelheidsbeperking niet veel veranderingen met zich meebrengen in Parijs, waar het verkeer al zeer druk en traag is. Anne Hidalgo, de burgemeester van de stad, neemt al enkele jaren tal van maatregelen ten gunste van voetgangers en fietsers, en ten nadele van de automobilisten. Bovendien geldt in veel straten al een snelheidsbeperking van 30 km/u, terwijl dat vroeger 50 km/u was. Het besluit kan je dus meer als “symbolisch” beschouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be