Regering voert péage in op alle Belgische snelwegen

De Belgische overheid heeft vandaag groen licht gegeven voor de invoering van tol op alle snelwegen van het land, vergelijkbaar met de péages in Frankrijk. Slechts één type voertuig – van een minimumprijsklasse dan nog – ontspringt de dans.

Gepubliceerd op 1 april 2022
Leestijd : 2 min

Partagez

Wie jaarlijks met de auto op vakantie naar Zuid-Frankrijk vertrekt, kent het péage-systeem maar al te goed: langs een tolcabine rijden, ticketje nemen (en onderweg niet verliezen!) en ettelijke kilometers verderop het ticketje weer insteken en vervolgens betalen. Noem dit gerust een vorm van wegenbelasting die wij in België niet kennen.

Dat dit niet in de omgekeerde richting gebeurt, zorgt al langer voor wrevel, zowel bij de politiek als bij de bevolking. “Waarom moeten Fransen bij ons niets betalen?”, is een vaak gestelde vraag. Om die ontevreden groep in zekere zin tevreden te stellen, maar vooral omdat de schatkist van de staat nog niet voldoende is gevuld (want corona en hulp aan Oekraïne moet betaald worden, net als de riante lonen van de ontelbare ministers die ons land rijk is), hebben de verschillende politieke partijen een concensus bereikt over de invoering van tolheffing op álle autosnelwegen in België.

Ministerfonds

Om het maximale uit de kan te halen, zullen niet alleen buitenlandse reizigers maar gewoon iedereen die langs de péages rijdt (één aan elke op- en afrit!) de portefeuille moeten bovenhalen. Bovendien zijn de tarieven niet mals, namelijk 1,99 euro per afgelegde kilometer. Bestuurders kunnen ook enkel cash betalen en er wordt niet teruggegeven, dus gepast betalen is noodzakelijk.

Dat in het achterhoofd houdende, is het logisch dat de meeste chauffeurs gewoon 2 euro/km gaan dokken, of op zijn minst een naar boven afgerond bedrag. De extra winst die daarop wordt geboekt, gaat naar het nieuw opgerichte ‘ministerfonds‘ dat gebruikt zal worden voor privé-etentjes, plezierreisjes en dergelijke meer.

Advertentie – lees hieronder verder

Niet voor elektrische auto’s van 80.000 euro of meer

Wie met een dure EV rijdt, zoals bijvoorbeeld een Porsche Taycan, mag een speciale rijstrook nemen die de péages als het ware omzeilt. De uitleg daarachter is dat die eigenaars niet alleen emissieloos rijden, maar in absolute cijfers ook meer bijdragen aan de economie dan kopers van pakweg een Dacia Spring, de goedkoopste elektrische auto op de markt.

En bedrijfsvoertuigen?

Bedrijfs- en vrachtvoertuigen genieten van een ‘voordeeltarief‘ (0,99 euro/km) maar moeten daar wel op voorhand een abonnement voor aanvragen (wat overigens niet mogelijk is voor particulieren, zij moeten voortaan altijd cash op zak hebben).

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Actualiteit
Let op voor valse wegenwachters

De ADAC, het Duitse equivalent van automobielclub Touring, waarschuwt autoreizigers voor valse pechverhelpers. Die zijn vooral in Oost-Europa actief en hebben een sluwe truc om aan je vakantiebudget te zitten.

19 juli 2024 4 min
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.