Zoals bekend wil het Good Move-plan de mobiliteit van de Brusselaars en pendelaars hervormen tegen 2030. Op het programma: parkeerplaatsen schrappen, verkeer tegenhouden of filteren in bepaalde woonwijken, snelwegen omvormen tot stadsboulevards (A12, E40, E19) en bepaalde grote verkeersassen versmallen om de autodruk te verminderen, pendelaars te ontmoedigen en hen aan te zetten andere vervoermiddelen te nemen.
Binnen dat plan zouden deze week werken starten aan de Belliardstraat. De bedoeling van dit proefproject was om de linkse rijstrook te transformeren in een afzonderlijk voet- en fietspad, waardoor een rijstrook verloren zou gaan op deze nu al vaak overbelaste verkeersas. Maar deze transformatie gaat niet door: ze is uitgesteld op verzoek van de stad Brussel zelf.
Te veel veranderingen?
De stad geeft aan dat deze transformatie heel veel zou veranderen qua mobiliteit. Wellicht zelfs te veel. Het schrappen van deze rijstrook zou gekoppeld worden aan een nieuw circulatieplan voor de zogenaamde Vijfhoek, voorzien in de maand augustus. De situatie is echter behoorlijk ingewikkeld, vooral door de vele vergaderingen die georganiseerd worden in de Europese wijk door de crisis tussen Rusland en Oekraïne.
Wat zal er nu gebeuren? Bij de stad heerst radiostilte. Er werd ook geen datum geprikt voor deze transformatie, die eerst een testfase moet doorlopen. Tot grote ergernis trouwens van verenigingen die opkomen voor fietsers en zitten te wachten op deze veilige fietspaden, want momenteel circuleren fietsers en voetgangers te veel door elkaar.
Advertentie – lees hieronder verder
Tegenstanders
Natuurlijk heeft het project ook tegenstanders, die de tijd hebben gehad om lessen te trekken uit gelijkaardige aanpassingen op de parallelle as, de Wetstraat. Touring raadt de autoriteiten bijvoorbeeld af om de ruimte voor auto’s in de Belliardstraat te verminderen. Deze aanpassing zou veel problemen veroorzaken, want dit is een uitvalsroute van de stad. Op het einde van de werkdag is er echter veel minder flexibiliteit dan bij het begin van de dag. Denk bijvoorbeeld aan ouders die hun kinderen moeten ophalen, wat moeilijker te regelen valt met een gespreid uurrooster.
Studies tonen aan dat het schrappen van een rijstrook in de Belliardstraat normaliter geen extra files veroorzaakt. Dit moet natuurlijk nog blijken in de praktijk, als het project echt wordt uitgevoerd. We kunnen ons best voorstellen dat deze inperking om veiligheidsredenen tijdens topontmoetingen onhaalbaar is gebleken (maar uiteraard zal niemand dit toegeven). Hoe dan ook staan er deze week nog andere werkzaamheden op het programma, namelijk aan de rotonde van Montgomery, waar ook een rijstrook wordt geschrapt ten voordele van fietsers.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be