“Het aantal interventies voor pannes aan hybride en elektrische voertuigen is sinds 2015 stelselmatig toegenomen”, besluit de bekende wegenhulp. “Bepaalde problemen zijn identiek aan die van traditionele modellen, zoals platte banden, maar het aantal batterijproblemen is in vijf jaar tijd verdrievoudigd en we gaan ervan uit dat dit zal blijven stijgen.” Touring merkt ook op dat veel Belgische bestuurders de autonomie van hun elektrische auto verkeerd inschatten, met als gevolg dat ze op een gegeven moment stilvallen met een lege accu.
Gevaren
Indien ze niet op de juiste manier onder handen worden genomen bij een panne, kunnen krachtige autobatterijen voor gevaren zorgen. Daarnaast zijn de pannes specifieker, zoals bijvoorbeeld een elektrische kabel die stuk gaat. Niet alleen heeft Touring speciale opleidingen voor zijn personeel voorzien, de mobiele interventie-eenheden rijden tegenwoordig met zogenaamde ‘boostervoertuigen’ rond die tijdens een tussenkomst lege batterijen kunnen opladen.
“Wie met een elektrische wagen rijdt, moet meer rekening houden met zijn of haar rijstijl“, aldus de organisatie. De autonomie van een EV wordt door verschillende externe factoren in de negatieve zin beïnvloed, maar ook door bijvoorbeeld extra gewicht, door snel op te trekken enzovoort.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be