Voorheen was een autovakantie – zeker voor gezinnen – dé manier om budgetvriendelijk te reizen. Het was een populair reismiddel dat het bovendien mogelijk maakte om de tol in sommige landen te vermijden als men dat wenste. Dat scenario behoort nu tot het verleden, tenminste zolang de brandstofprijzen op dit hoge niveau blijven.
Opeenvolgende crises – een te heftig herstel van de economie na de coronaperiode en nu de oorlog in Oekraïne – hebben de dynamiek volledig omgebogen tot het punt dat reizen per vliegtuig interessanter is geworden. Is dit de realiteit op lange termijn?
In deze context kan men zich afvragen af of autovakanties het voorrecht van de rijken zullen worden? Want op 5 jaar tijd is de brandstofprijs met… 100% gestegen. Een verschuiving die volgens veel waarnemers wel even zal aanhouden.
Meer dan 5.000 euro per jaar
Deze week overschreed de brandstofprijs de symbolische drempel van 2 euro per liter. Dit is het geval voor diesel en Super 98, wetende dat Super 95 de trend zal volgen, omdat op de internationale markten de turbulenties aanhouden, vooral met de recente aankondiging door de VS en het Verenigd Koninkrijk van een embargo op Russische olie.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze aankondigingen zullen voor toenemende spanningen op de markten en dus ook op de prijzen zorgen. Zich bewust van zijn afhankelijkheid en de impact van zijn eigen sancties op Rusland op zijn economie – en zijn bevolking – houdt Europa zich nog wat de vlakte. Althans voorlopig.
In deze context moet de burger zich dus maar aanpassen en keuzes maken. Neem gewoon het voorbeeld van een consument die elke week de tank van zijn auto vult. Dat kostte hem 5 jaar geleden 2.500 euro, maar vandaag ruim 5.000 euro.
Vliegtuig niet op dezelfde manier belast
Daardoor zullen autovakanties de gezinnen aanzienlijk meer kosten, zodat ze nog duurder worden dan reizen per vliegtuig, want de stijging van de brandstofprijzen voor het wegverkeer hangt niet rechtstreeks samen met die van kerosine, die niet gebukt gaat onder Belgische of Europese belastingen.
Met andere woorden: de prijs van kerosine is veel minder gestegen dan die van diesel of benzine voor de auto. Hierdoor zijn de vluchtkosten stabieler dan autoritten. Jammer, want vliegreizen zijn vaak minder noodzakelijk dan de verplaatsingen met de auto, aangezien we niet elke dag het vliegtuig nemen om naar ons werk te gaan (op enkele uitzonderingen na).
De krant La Dernière Heure rekende het uit: voor een reis Charleroi-Marseille heen en terug – en uitgaande van een verbruik van slechts 6l/100 km – zouden de totale kosten (tol inbegrepen) 87 euro per persoon bedragen (met 4 personen in de auto) tegen… 71,25 euro per persoon voor een vlucht met Ryanair. Een groot verschil dat dat tot nadenken aanzet aangezien de reis in totaal slechts 3 uur duurt tegen 10 uur met de auto.
Dit verschil kan de komende weken echter nog groter worden, omdat het conflict tussen Rusland en Oekraïne (en de Westerse landen) blijft aanhouden. De mogelijke toepassing van de omgekeerde cliquet zou de auto inderdaad terug aantrekkelijker kunnen maken. Maar voor hoelang?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be