Niveau vier betekent dat de auto’s in feite zelfstandig kunnen rijden, zonder de hulp van een (nood-)bestuurder aan boord van de wagen, maar er is nog steeds een bestuurder aanwezig die in – just in case – kan overnemen. In de Duitse grootstad rijdt een vloot van vijf e-Golfs die zijn uitgerust met laserscanners, camera’s ultrasoonsensoren en radars. De auto’s rijden op een parcours van drie kilometer tussen het gewone verkeer in de Hanzestad. De data die worden verzameld tijdens deze worden gebruikt voor verder onderzoek naar autonome mobiliteit.
Per minuut sturen de auto’s 5 gigabite aan data door en in de koffer van een dergelijke e-Golf zit een computer met een rekenkracht van ongeveer 15 laptops. Op die manier wil men ook nagaan welke aanpassingen aan e infrastructuur nodig zijn om autonome voertuigen te laten rijden. In Hamburg wil men op korte termijn (tegen 2020) 9 km weginfrastructuur klaar hebben om de autonome voertuigen te laten rijden. Er wordt ook gewerkt aan de vehicle-to-vehicle en de vehicle-to-infrastructure communicatie. Deze digitalisering moet op termijn de verkeersdoorstroming in de stad kunnen optimaliseren.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be