Dinsdag 28 september 2012 liep de officiële prijs voor een liter diesel op tot 1.652 euro in België. Dit is een record, want we hadden dit niet meer gezien sinds 2018 toen de regering het besluit nam om de benzineprijzen af te stemmen op die van diesel.
Verschillende fenomenen verklaren deze stijging, waaronder de stijging van de prijs van een vat Brent. Deze referentie-index in Europa is sinds januari 2021 verdubbeld.
1. De druk van het herstel
Economen verklaren deze stijging van de prijzen door het effect van het economisch herstel na Covid. Kortom, de wereldbevolking begint weer volop te consumeren. Dit heeft tot gevolg dat de vraag toeneemt.
Hoewel dit natuurlijk een positief teken is voor de economie, zet het druk op de verschillende sectoren die zich moeten reorganiseren om aan deze vraag te voldoen en dat is natuurlijk niet altijd mogelijk. We hebben dit ook gezien met bouwmaterialen, waarvan de prijzen eveneens zijn geëxplodeerd.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Het seizoen
Naast de aanhoudende vraag is er ook een seizoeneffect. Voor de winter maakt iedereen zijn rekening en plaatst een bestelling voor zijn stookolie. Deze vraag heeft noodzakelijkerwijs ook gevolgen voor de prijsstijgingen, met name voor diesel, die het meest wordt getroffen door de huidige stijging.
Aan de andere kant is er, in tegenstelling tot wat er voor gas gebeurt, momenteel geen risico op tekorten, omdat de voorraden tot nu toe voldoende werden ingeschat.
3. Duurdere biobrandstoffen
Een andere reden is ook de hogere prijs van biobrandstoffen. Wat hierbij de link is? Welnu, olietankers moeten 6% aan biobrandstoffen bij de conventionele brandstoffen voegen, wat natuurlijk ook tot gevolg heeft dat de prijzen stijgen.
Moeten we ons zorgen maken?
Moeten we ons daarom zorgen maken over deze plotselinge prijsstijging? En zal ze lang aanhouden? Dit zal niet het geval zijn, stellen verschillende bronnen ons gerust.
De OPEC heeft zojuist haar dagelijkse productiedrempel met 400.000 vaten verhoogd. We zouden dus snel de effecten van deze productietoename op de markten moeten zien.
Bovendien is de prijsinflatie momenteel zeer sterk in onze economieën. Dit in tegenstelling tot in de maanden van crisis en lockdown, een periode waarin de inflatie (de algemene en natuurlijke prijsstijging) vrijwel onbestaande bleef.
Er is dus ook een inhaaleffect dat er brutaal uitziet, maar eigenlijk “slechts” 2,75% bedraagt. Ten slotte zijn de energieprijzen tijdens de crisis in elkaar gestort. Het effect van een sterke stijging is daardoor extra voelbaar, terwijl alles weer zijn gewone gang gaat.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be