We hebben allemaal leren autorijden, al dan niet lang geleden. En na ons rijexamen en het behalen van het rijbewijs, hebben we allemaal onze eigen gewoontes gekregen… waarvan sommige slecht zijn. Natuurlijk weten we allemaal hoe we richtingaanwijzers moeten gebruiken, de koplampen moeten aanzetten, en de versnellingsbak moeten gebruiken zonder onze voet op de koppeling te laten slepen. Maar weten we ook nog steeds hoe we het stuur correct moeten vasthouden? Daar wordt het al een stuk ingewikkelder.
Tien voor twee?
Degenen die naar de rijschool zijn gegaan – maar dat is niet per se bij iedereen het geval – zullen zich herinneren dat de instructeur ons vertelde om het stuur in positie “tien voor twee” vast te houden, dat wil zeggen met één hand aan de linkerkant en de andere aan de rechterkant, beide lichtjes naar boven verschoven. We weten al lang – en studies hebben dit ook aangetoond – dat dit de positie is waarin handen en armen het snelst kunnen reageren in gespannen verkeerssituaties.
Waarom wordt deze positie zo sterk aanbevolen? Ten eerste omdat dit de beste manier is om een koppelingskracht op het stuurwiel toe te passen, en ten tweede omdat airbags al 30 jaar bestaan… Een detail waar rekening mee gehouden moet worden, aangezien een airbag zich ontplooit in minder dan een seconde, en deze de hand en arm meeneemt die zich boven of onder het stuur bevindt. En bam, de bestuurder geeft zichzelf een flinke klap! Het klinkt misschien grappig, maar de kracht is zo groot dat dit kan leiden tot zeer ernstige verwondingen aan handen en het gezicht: een gebroken neus, vingers die geamputeerd moeten worden, hersenschudding, afgescheurde huid. En dit is geen fictie.
Advertentie – lees hieronder verder
Uurwisseling
In zeldzame gevallen kan het vasthouden van het stuur om tien voor twee echter ook verwondingen veroorzaken. Daarom raden experts in verkeersveiligheid aan om het stuurwiel in positie “kwart voor drie” vast te houden, dat wil zeggen zo ver mogelijk zodat de armen bij een botsing uit de weg kunnen bewegen en niet tegen het hoofd botsen. Het zou dus de veiligste, maar ook de meest comfortabele positie zijn, omdat de handen zich zo dicht bij de bedieningselementen (richtingaanwijzer, ruitenwisser, enz.) bevinden.
Vergeet hoe dan ook niet de stoelpositie goed aan te passen: rug tegen de leuning en je moet in staat zijn om uw pols boven de stuurwielrand te laten hangen. Als dat niet lukt, zit je te ver van het stuur. En dan heb je niet de kracht en het reactievermogen die nodig zijn in geval van nood. Vertel ons nu eens hoe u de stuur vasthield?
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be