Moderne auto’s beschikken steeds vaker over een automatische versnellingsbak. Europese automobilisten hebben zich lang verzet, maar zijn de laatste jaren van mening veranderd. Vroeger werden automaten gezien als een transmissie voor “mensen die niet kunnen rijden”. Een beetje simplistisch natuurlijk. In korte tijd is dat allemaal veranderd. Veel bestuurders beseffen nu dat de automaat een groot voordeel betekent qua rijcomfort, vooral in de file. En de cijfers bewijzen het: het aantal nieuw ingeschreven auto’s met een automaat is gestegen van 23,1% in 2015 naar 71,5% in 2023. Kortom, in tien jaar tijd is de trend volledig omgekeerd, onder meer omdat elektrische auto’s standaard automatisch schakelen.
Maar het is niet omdat je een auto met automatische versnellingsbak hebt, dat je ook de juiste reflexen toepast. Zo is er één simpele kwestie: moet je de handrem aantrekken als je een auto met automatische versnellingsbak parkeert? Er is immers een P-stand om te parkeren en dat lijkt meer dan genoeg.
Vergrendelde versnellingsbak
Eigenlijk is de benaming P-stand verkeerd. Het is gewoon een pin die de versnellingsbak vergrendelt, zodat die geen beweging meer kan overbrengen. Je kunt dus niet meer met de auto rijden. Is dat voldoende? Niet echt, want de sterkte van deze pin is beperkt. Met andere woorden, de belasting mag niet te groot zijn, anders bestaat het risico dat die breekt. Dit kan gebeuren bij een zware auto die geparkeerd staat in een zeer steile straat.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom is het zeer raadzaam om de handrem aan te trekken om te voorkomen dat de auto alleen stilstaat door de draagkracht van een enkele, kwetsbare pin. Net als bij manueel geschakelde auto’s die in de versnelling geparkeerd staan, bestaat bij een ongeluk (als een andere auto ertegen rijdt) het risico dat de versnellingsbak kapotgaat. En een automatische versnellingsbak kost een pak meer dan een manuele…
Nog een reden: verzekeraars
De reden om de handrem te gebruiken bij een auto met automatische versnellingsbak is niet alleen technisch. Het is ook wettelijk of beter gezegd juridisch. Sommige verzekeringsmaatschappijen zijn bijzonder hard voor automobilisten die de handrem niet aantrekken wanneer er zich een incident voordoet. Bijvoorbeeld wanneer de pin breekt en de auto begint te rollen of geraakt wordt door een andere auto. Volgens een onderzoek van HLN eisen Duitse verzekeraars en vakverenigingen zelfs dat het gebruik van de handrem verplicht moet worden op bedrijfsvoertuigen. Begrijpelijk.
Tot slot geloven sommige automobilisten nog oude overtuigingen om de handrem niet te gebruiken. Is er in de winter bijvoorbeeld een risico dat de kabel van de handrem bevriest? Dit was vroeger het geval voor auto’s met trommelremmen, die tegenwoordig niet meer (of eerder zelden) voorkomen. Het bevriezen van de handrem is niet meer mogelijk met de huidige technologieën die elektromotoren gebruiken, zoals je kunt horen wanneer je de rem inschakelt. Conclusie: gebruik altijd de handrem, ook op auto’s met een automatische versnellingsbak.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be