Je ziet ze meer en meer in het verkeer, auto’s met een dik vierkant pakket op het dak, netjes opgeplooid in een waterdicht zeil. Steeds meer kampeerders vallen immers voor het aanlokkelijke idee om in een daktent te slapen in de plaats van een gewone tent. De romantiek is begrijpelijk: je wordt ‘s ochtends wakker met een zicht vanop zo’n 2 meter hoogte, in de plaats van op de met dauw bedekte grond, terwijl een verkoelende ochtendbries doorheen de zijflappen blaast. Bovendien stel je ze erg snel op, omdat ze gewoon open klapt.
Je kan een daktent op elke auto met dwarsliggende dragers monteren, maar automobilistenverenigingen waarschuwen er wel voor dat je rekening moet houden met de maximale daklast van je wagen, die je in de handleiding vindt. Voor de duidelijkheid: dat cijfer, dat afhankelijk is van het soort auto en varieert tussen ongeveer 50 en 200 kilogram, geldt voor de belading tijdens het rijden. Eens je geparkeerd bent en je tent open klapt, hoef je je nog weinig zorgen te maken over die maximale daklast.
Een daktent weegt minstens 50 kilogram, en vaak zelfs meer. Onderweg heeft dat hoog gemonteerde gewicht zijn effect op het weggedrag, omdat het bij plotse spoorwissels het pendeleffect vergroot en tot slippers of in het ergste geval zelfs omkantelen kan leiden. Daarom wordt aanbevolen om extra defensief te rijden, zodat je in onverwachte situaties tijd en ruimte hebt om kalm te reageren in de plaats van met bruuske manoeuvres. Door het extra gewicht is sowieso de remweg ook iets langer. Fabrikanten van daktenten raden bovendien aan om niet sneller dan 120 km/u te rijden met zo’n pakket op je dak.
Advertentie – lees hieronder verder
Maximumgewicht
Daarnaast kan je best even de rekenmachine erbij halen om in te schatten hoeveel gewicht je in totaal in en op je auto laadt. In verschillende Europese landen houdt de politie weleens vakantiegangers tegen die duidelijk te zwaar beladen zijn. Daarop staat een boete, en het is ook niet ongebruikelijk om je pas weer te laten vertrekken wanneer je voldoende kilo’s hebt ter plaatse hebt gelaten. Het maximale totaalgewicht vind je op je kentekenbewijs van het voertuig, meestal is dat ongeveer een halve ton meer dan het leeggewicht.
De jongste jaren is het aanbod aan daktenten enorm gegroeid, gaande van lichte exemplaren voor 2 personen tot gezinstenten, die je open klapt. Er zijn er met een hoes, maar ook met een deksel uit kunststof of aluminium. Die laatste hebben het voordeel dat je ze sneller kan opstellen. Het heeft allemaal zijn invloed op het gewicht, net zoals het soort matras je erin legt.
Zo goedkoop als een gewoon tentje is een daktent nooit. Een nieuw exemplaar heb je vanaf ongeveer 1.500 euro, maar het is evengoed mogelijk om het viervoud daarvan uit te geven. Door de grote populariteit is er echter ook stilaan een tweedehandsmarkt, waardoor je in het juiste seizoen je slag kan slaan en voor zo’n 1.000 euro een daktent in huis haalt voor de daaropvolgende zomer.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be