Het start-stopsysteem schakelt de motor automatisch uit wanneer de auto even stilstaat en start die dan opnieuw. Constructeurs introduceerden het systeem om een paar gram CO2 te besparen (ongeveer 5 g/km) en zo te voldoen aan de Europese emissienormen. Het systeem is in alle nieuwe auto’s met verbrandingsmotor geïnstalleerd sinds 2012, intussen twaalf jaar geleden. Maar de meningen zijn nog altijd verdeeld. De schokken die het veroorzaakt irriteren veel mensen. Bovendien geloven veel automobilisten dat het voortdurend stoppen en herstarten van de motor contraproductief is en meer slijtage veroorzaakt.
Meer slijtage?
De Duitse automobielclub ADAC heeft deze kwestie onderzocht, meer bepaald de mogelijke motorslijtage. Uit het onderzoek blijkt dat de slijtage aan de krukaslagers bij recentere automodellen groter is dan enkele jaren geleden. Dit is mogelijk te wijten aan het start-stopsysteem. “Tijdens de stop valt de smerende oliefilm even weg, bij de start daarna is er even sprake van extra slijtage”, legt ADAC uit.
Automobilisten die geloven dat het start-stopsysteem de mechanische slijtage verhoogt, hebben dus gedeeltelijk gelijk. Toch moeten we een onderscheid maken tussen oude en nieuwe modellen en vooral het type modellen. Helaas gaat ADAC hier niet verder in detail.
Advertentie – lees hieronder verder
Geen garantie meer
Naast de slijtage is er ook het ongemak dat zo’n start-stopsysteem veroorzaakt. Het werkt met horten en stoten. De meeste systemen hebben wat tijd nodig om te herstarten, vooral bij manuele versnellingsbakken. Daarom schakelen bepaalde bestuurders de start-stopfunctie permanent uit. Hoe doen ze dit? Websites staan vol met applicaties (dongles) om dit voor elkaar te krijgen. Het is heel simpel om verbinding te maken met de elektronica van de auto via een eenvoudige iPad. Het enige wat je hoeft te doen, is connecteren en de gedownloade applicatie zijn werk laten doen om het start-stopsysteem volledig uit te schakelen.
Deze deactivering stelt je echter bloot aan bepaalde risico’s en vervolgingen, legt ADAC uit. Auto’s zijn gehomologeerd met deze functie. Door die uit te schakelen, kan deze typegoedkeuring ongeldig worden en niet meer voldoen aan de Europese wetgeving. “Het start-stopsysteem uitschakelen, mag dus alleen bij auto’s waarvoor dit in de typegoedkeuring geregeld is”, aldus de automobilistenorganisatie. Maar dat komt natuurlijk zelden voor.
De Belgische autokeuring controleert het start-stopsysteem momenteel niet. Maar dit kan vroeg of laat veranderen, want zonder deze functie wordt de auto vervuilender en stoot hij meer CO2 uit. Bestuurders die het toch uitschakelen, overtreden dan de wet, want de verkeers- en inschrijvingsbelasting in ons land zijn (in elke regio) gebaseerd op de officiële emissiewaarden, die niet meer gerespecteerd worden.
Tot slot wijst ADAC erop dat het verwijderen van de start-stopfunctie ook gevolgen kan hebben voor de garantie van de auto. Dealers of verzekeraars zullen de verwijdering van de start-stopfunctie niet aanvaarden. Als de permanente uitschakeling in Duitsland bijvoorbeeld wordt opgemerkt door een expert, kan dit ook gevolgen hebben voor de tussenkomst bij een ongeval omdat de auto niet in overeenstemming is.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be