Batterijen zijn vergelijkbaar met het menselijk lichaam als het op temperatuur aankomt. Ze houden niet van koude winterdagen, maar ook niet van al te warme zomerdagen. Het vertaalt zich in een verlies aan rijbereik en daar moeten eigenaars van een elektrisch voertuig terdege rekening mee houden. Range anxiety blijft een van de grote obstakels voor de doorbraak van batterijvoertuigen.
Van een lage temperatuur is het genoegzaam bekend dat het een grote invloed uitoefent op de prestatie van een batterij. Dat heeft er vooral mee te maken dat het interieur moet opgewarmd worden, wat stroom vreet. Dat is best veel, want het komt overeen met wat de auto nodig heeft voor de aandrijving. Bij vriesweer stijgt ook de weerstand van de gel in de batterijcellen en verloopt de ionensplitsing trager. Maar dat gaat bij warme temperaturen allemaal niet op natuurlijk.
Airco altijd de boeman
Een nieuw onderzoek van de Amerikaanse start-up Recurrent, die zich toespitst op levensduur en de staat van batterijen, brengt echter een interessante vaststelling aan het licht. Bij broeierig weer kunnen elektrische auto’s tot 31% van hun actieradius verliezen. Dat is ongeveer hetzelfde als bij koude temperaturen. Hoe dat komt? Het principe volgt eenzelfde logica als bij winterweer. Alleen moet de auto deze keer niet opgewarmd, maar afgekoeld worden en dat vraagt aardig wat kracht en energie van de airco, en dus de hoogspanningsbatterij. Al is het minder dan bij een auto met verbrandingsmotor, waarbij het motorblok zelf ook warmte produceert.
Advertentie – lees hieronder verder
Volgens Recurrent gebruikt het aircosysteem in een moderne EV 3 tot 5 kilowatt stroom voor de eerste afkoeling, en daarna ligt het stroomverbruik rond de 1 kW om de ingestelde temperatuur aan te houden. Recurrent heeft 7.500 elektrische voertuigen geanalyseerd. Daarbij heeft het de werkelijke actieradius bij stijgende temperaturen met het geadverteerde rijbereik vergeleken.
Pas ernstig vanaf erg hoge temperaturen
Vooral interessant is de curve van het rijbereikverlies. Recurrent stelde vast dat elektrische auto’s pas vanaf 27 graden Celsius kilometers inleveren (-2,8%) en bij 32 graden Celsius zitten we aan 5%. Maar eigenlijk moet het al flink heet worden alvorens de batterij merkbaar aan rijbereik inlevert. Dat gebeurt vanaf 35 graden Celsius, waar het bedrijf een verlies van 15% optekende, terwijl de eerder vermelde 31% optreedt vanaf 38 graden Celsius. De conclusie is dus dat er al een hittepiek moet plaatsvinden alvorens eigenaars van batterijvoertuigen rekenschap moeten geven aan opmerkelijke verliezen. Volgens Recurrent is de situatie op warme dagen minder doorslaggevend dan op ijskoude. Het moet met andere woorden evenredig veel warmer worden om met hetzelfde verlies aan rijbereik te kampen. Het onderzoek bracht ook verschillen tussen de modellen onderling aan het licht. Vooral de exemplaren uitgerust met een energie-efficiënte warmtepomp presteerden beter, waaronder het gamma van Tesla. Ook de Hyundai Kona Electric deed het goed.
Als buiten het kwik sterk stijgt, probeer dan indien mogelijk in de schaduw te parkeren. Dat is vooral van tel wanneer je elektrische auto een lage batterijstand heeft. Geen toegang tot een garage of een overdekte parkeerplaats? Gebruik dan blindeerschermen om het interieur de bedekken voor de zon. En, net zoals op koude dagen, is het van opperste belang om de auto aan te sluiten op het huiselijke elektriciteitsnetwerk zodat je het interieur op energie van het lichtnet kan voorkoelen. In deze post geven we verdere tips over hoe je elektrisch rijden het best aanpakt op warme dagen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be